Announcement

Collapse
No announcement yet.

Croma diesel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Croma diesel

    Motorlampan tändes på min croma 1,9 mjt dator sade fel på EGR-ventilen, bytte till en ny . Nu är bilen på verkstad har varit det i 3 veckor och dom kan ej säga vad som är fel . Felet är 1800 varv på 5 växel så hackar motorn då och då, har bytt till en ny EGR. inget hjälper, även bytt lufmängmätare, bilen gick felfritt före. Är det någon som vet.
    eagle

  • #2
    (antar att du har likadan ny Croma som jag har)

    1800 varv är den magiska gränsen då man i princip kan känna om saker och ting funkar eller inte. Om EGR-ventilen är fel på (de flesta svenska har bytts på förlängd garanti, typfel) märker du att bilen är stendöd under 1800 varv, sedan kommer hästsparksturbon strax innan 1900. Den brukar dock inte meddela sig i datorn. Typfelet var mekanisk och spjället att gå trögt.
    Verkstaden bör nolla datorn och skicka in ny programvara. Se till att de inte glömmer bocka för extrautrustning som farthållare, backsensor, backspeglar och annat.
    Det kan också vara så att batteriet är kasst. Mitt originalbatteri visade inga speciella fel tills frugan dödade det för gott (laddade ur och fryste sönder det). Det var dock lite skadat redan innan visade det sig. Med ett nytt Varta Silver blev bilen som ny.
    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

    Comment


    • #3
      bilen dör en halv sekund flera gånger i rad endast vid 1800 v. sedan kanske det går flera minuter innan det sker igen, även när EGR- ventilen var trasig en vecka så var bilen normal, allt började efter EGR byte och 15 km. körning. Det händer aldrig när man ger gas. Årsmod. 2008 mil. 5.300.
      eagle

      Comment

      Working...
      X