Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mätaren för värmen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mätaren för värmen

    på min Punto visar lite konstigt.... När motor blir varm så visar den som normalt har gjort men när man kör då går den ner till ca 70 grader och börja stiga igen!!
    Någon som vet vad det kan vara för fel?
    Tacksam för svar.
    Steffo

  • #2
    Ja, det är topplockspackningen som gått. Ring o beställ tid på verkstan. Håll koll på kylvätskenivån tills jobbet är gjort..

    Edit: det kan även vara kass termostat..?
    Last edited by per; 8 February 2011, 21:33.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Man kan inte se på den och jar inte behövt fylla på vatten till kylsystemet! Det som jag kan se är att det läcker lite olja från ventilkåpspackningen. Kan det vara den som spökar? Har du fler förslag?

      Comment


      • #4
        Ok sorry, det kan även vara kass termostat om det nu är så att den går ned till 70 vid högre hastigheter. Alltså att den fastnat i öppet läge.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Tack

          Jag är glad att få några förslag... skall testa men ny termostat. Enligt Fiat fungerar den som sitter i samt temp. givaren ok men det verkar konstigt tycker jag. Funderar på att även byta ventilkåpspacking ifall den påverkar. Har läst någonstats att den kan även påverka men minns inte till 100%

          Comment


          • #6
            Inte ventilkåpspackningen, den kan bara läcka olja.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Tänkte om den påverkar trycket i motor på nåt sätt. Som sagt hade läst det nånstans på nån engels sajt men jag kan ha uppfattat det fel.. Tack för ditt engagemang.

              Comment


              • #8
                om det är så att värmen i bilen försämras också, skulle ajg absolut tro att det är termostaten som fastnat i öppet läge. Men oftast märker jag det på att det tar lång tid att få upp värme. Men kan iof sig också ha hakat sig så det går att få upp värmen ganska fort ändå.
                Men har själv bytt termostat på nästan alla olika bilar jag haft, merparten från italien
                Fiat Punto GT - Turbo for fun

                Comment


                • #9
                  appropå när vi e inne på kylsystemet...när jag startar min bil kall...så gurlgar det i rören när jag gasar till...som om den bara pumpar runt vatten när den får lite varv.
                  Kör man italienskt får man räkna
                  med underhållning..i alla dess
                  former.

                  Comment


                  • #10
                    Låter som det är luft i systemet.

                    Panda 169

                    Comment


                    • #11
                      Byte

                      av termostat idag gav resultat..... Fick tillbaka bättre värme samt en stabil temp. mätare. Total kostnad ca en femhundring men vad gör man. Punton måste må bra...

                      Comment


                      • #12
                        är inte kylsystemet självluftande?
                        Kör man italienskt får man räkna
                        med underhållning..i alla dess
                        former.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Brandhink
                          är inte kylsystemet självluftande?
                          Absolut INTE på 00- elx 80 iallafall.
                          avluftnings ventiler på kylaren och slangarna till kupevärmen.
                          samma på Marean...
                          Car portfolio;

                          Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                          Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                          Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                          Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                          Chrysler: New Yorker salon -63
                          RollsRoyce: Shadow -68

                          Comment


                          • #14
                            ja men dääär lär vi ju ha svaret...tackar vi för.
                            Kör man italienskt får man räkna
                            med underhållning..i alla dess
                            former.

                            Comment

                            Working...
                            X