Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jag är orolig för min Tipo.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jag är orolig för min Tipo.

    Jag har skrivit en gång innan här i forumet och då handlade det om ungefär samma sak, nämligen bromsarna. Det börjar dra ihop sig till besiktning och jag är orolig att den inte kommer att gå igenom.

    Problem 1: Bromspedalen går att trycka hela vägen i botten utan att däcken låses. Jag har luftat båda bromskretsarna och det har blivit bättre men inte helt bra.

    Problem 2: När jag trycker hårt och snabbt på bromspedalen hörs ett "gnisslande" ljud bakifrån. Kan det vara hjulcylindrarna eller kanske en ventil i lastavkännaren?

    Detta är det mest akuta problemet just nu. Jag har bytt bromsvätska och det har blivit lite bättre. Borde egentligen lämna in den, men jag har inte råd. Är en fattig student som försöker fixa bilen själv även om jag inte har någon erfarenhet. Men vad gör man inte för att rädda sin pärla.

    Har fått bra hjälp här innan så jag hoppas på det samma nu.
    Wroom, wroom!!!
    .:: mattias
    .:: http://www.hellstedt.com/fiat

  • #2
    läcker systemet? kolla alla bromsrör. Sen kan väl huvudcylindern läcka. Är bromsbeläggen friska? både fram å bak. Även skivorna fram å trummorna bak. Backarna kanske inte "nårfram" till trumman riktigt. Därav lite gnisslande.
    gissar lite. Det är jobbigt när det inte riktigt funkar som det ska å man inte kan fixxa själv.
    Min har klarat besiktiningen för detta år nu, det känns bra.

    Lycka Till

    //Rickard Heedman
    //Rickard
    http://tipo.sketfull.com

    Comment


    • #3
      Jag skulle gissa på luft eller bromscylinder.
      Det kan vara luft högt upp i systemet, då måste man lufta så mycket att man byter ut all vätska i systemet. Men troligast är väl kanske en dålig bromscylinder...

      Min Ragata gick igenom trots att bromsarna bottnar. Det är ett visst värde som krävs och jag klarade det med råge fast än bromsarna känns sunkiga.

      Comment


      • #4
        Byt huvudcylinder! (den alla ledningar går ifrån)
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Jag har letat efter läckor på systemet men jag har inte hittat några, jag har även kollat vätskenivån behållaren för att se om det har blivit mindre. Men jag har inte märkt av något läkage. Jag tror inta att huvudcylindern är så gammal. Har för mig att förra ägaren bytte den. Finns det något sätt jag kan kolla hur gammal huvudcylindern är?

          Jag har luftat hela systemet och bytt ut all vätska så om det är någon luft kvar i det nu skulle jag bli förvånad. Bromsbeläggen ligger emot där bak vet jag, handbromsen tar ju. Fram ser det ut att vara både fina skivor och friska belägg.

          Tydligen har det varit problem med bromssytemet innan (har kollat gamla besiktningspapper) men då har det mest handlat om rostiga bromsrör som har behövt att bytas.

          Kanske skulle jag testa att byta bromscylindrarna. Det sitter ju två bak, en till varje trumma. Fick även tips om att byta bromsslangarna bak eftersom de tydligen blir gamla med åren och kan "bubbla" sig vid hårt pedaltryck. Funderar på att göra detta också. Det är besiktning 15 april så jag är lite bråttom.

          Tack för alla era tips, om någon har mer bra tips så skriv gärna här.
          .:: mattias
          .:: http://www.hellstedt.com/fiat

          Comment


          • #6
            Om de där bak läcker kan du se det lätt, om huvudcylindern läcker är omöjligt att se. Det läcker liksom förbi tätningarna på kolven, inte ut ur cylindern.
            Hade samma fel en gång, köpte en ny huvudcylinder på Mekonomen för 200 spänn o bytte.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Är det svårt/klurigt att byta huvudcylindern? Måste man ha specialverktyg eller något annat liknande? Kanske skulle satsa på att köpa mig en ny huvudsylinder. Tyvärr kostar den inte 200 till min Tipo utan 700 kr.
              .:: mattias
              .:: http://www.hellstedt.com/fiat

              Comment


              • #8
                Vet inte exakt hur det ser ut på just Tipo men i allmänhet behöver man ett specialverktyg till ledningarna, en "öppen" ringnyckel med storlek 10 och 11 i vardera änden, för just bromsledningskopplingar..
                Finns säkert på HCJ, Biltema eller Mekonomen. :-)
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment

                Working...
                X