Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slipa vevaxel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slipa vevaxel

    Har en coupe 95a 16vt fick lagerras vevstaks lager och ramlager går det och slipa dena vev eller måste jag skaffa en ny vev?

  • #2
    Du kan aldrig någonsin slipa en Fiat/Lancia 2 liter vev.
    1 - Du fyller oljekanalerna i veven med magnetiskt material som är hopplöst att få bort. Du kan föreställa dig hur bra dina alla lagerbanor kommer må om när dom blir smörjda med metalldammet i oljan.
    2 - Den hårda ytan försvinner och materialet blir extremt mjukt. Lagren kommer skära inom några mil. Veven måste nitridbehandlas på exakt samma sätt som Fiat gör vid tillverkningen. En process som är anpassad efter den stållegering som använts.

    Dels kan det vara svårt att hitta någon som kan göra härdningen i landet och dels tror jag det är svårt att få fram en exakt beskrivning av fabrikens härdningförfarande.

    Försök hitta en bättre begagnad vev eller en hel motor på t.ex. Bildelsbasen.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Okej då vet jag...har letat efter en motor men finns ingen,
      har letat efter en vevaxel med men hittar ingen tyvärr.

      kan en sådan vev sitta i en annan motor och så fall vilken bil?

      Comment


      • #4
        16 ventils Lancia Dedra, Delta, Kappa, alla Fiats 2 liters 16ventilsmotorer, Alfa 155 Q (4-hjulsdrivna). Leta bland demonteringsobjekt samt billiga bilar på Blocket. Du får ha lite tålamod men inom någon månad eller två dyker det upp något.

        Per eller någon av de andra old timer entusiasterna här kanske vet om någon av 2L 8v vevarna går att flytta. Vi har en härlig samling med 124, 131 och Argenta projekt på forumet nu. Någon har säkert koll motordelarna. Då har du mer att välja på bl.a. Croma, Tempra etc.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          Ebay är svaret.

          Iofs så är jag övertygad at det går att få en slipad vev nitrerhärdad i Sverige, vi är liksom top notch inom metallurgi. Men det kostar.

          Comment


          • #6
            okej men då vet jag bara till o leta tackar

            Comment


            • #7
              Du har PM!
              Turbo é livet

              Torx måste vara djävulens påfund...

              Comment


              • #8
                har kollar lite mer men hittar ingen 16 ventils 2,0a vilka fler modeler sitter denna vevaxelen i gärna en lista av motorer från o lika bilar osv

                Comment


                • #9
                  Även 8v motorer på 2l (1995cc) har exakt likadan vevaxel som 16v varianterna.
                  Jag fick vevlagerras på min integrale 16v sommaren 2009. Fixade "ny" vevaxel från en Fiat Croma 8v och min bil har rullat 500 hårda mil förra sommaren utan besvär.

                  Comment


                  • #10
                    Fiat Tipo/Tempra 2.0 borde väl funka i så fall. Måste finnas på skrotarna!!
                    Kan ev. ha en vev men är egentligen bortlovad, jag får kolla det innan jag lovar något.
                    Dessutom vet någon hur man får tag i de speciella bitsen för att kunna dela en Tipomotor?
                    Har beställt dessa bits på 4 ställen nu och ingen har fått fram nått ännu!!

                    RIBE heter dom och jag köper gärna en hel sats, bara man kan hitta dom!!
                    captainmorgan

                    Comment


                    • #11
                      RIBE finns på ebay, men också här: http://www.heikka.fi/kauppa/index.ph...17&language=en

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by captainmorgan
                        Fiat Tipo/Tempra 2.0 borde väl funka i så fall. Måste finnas på skrotarna!!
                        Kan ev. ha en vev men är egentligen bortlovad, jag får kolla det innan jag lovar något.
                        Dessutom vet någon hur man får tag i de speciella bitsen för att kunna dela en Tipomotor?
                        Har beställt dessa bits på 4 ställen nu och ingen har fått fram nått ännu!!

                        RIBE heter dom och jag köper gärna en hel sats, bara man kan hitta dom!!
                        Ibland är det enklare än man tror

                        http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...Ribe-32-delar/

                        Comment


                        • #13
                          Det var som f...!!
                          Sista stället jag skulle letat på.
                          Bara att åka och handla då!!

                          Tack och bock för tipset!!

                          / Morgan
                          captainmorgan

                          Comment

                          Working...
                          X