If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Fullsyntet i en gammal motor, som man inte vet vad för olja den körts på förut, är inte att rekommendera. Det kan ställa till det med lossnande sotavlagringar som följd.
Börja med en delsyntet, 10-40 i stället.
Har den stått länge, kanske man t.om. ska byta efter en kort stunds varmkörning. Man ser ju hur den gamla oljan ser ut vid urtappningen. Givetvis filterbyte mellan oljebytena.
Jag är så gammal, att när man förr startade upp en bil som stått länge, så blandade man några delar fotogen, eller diesel i oljan, som man sen körde en stund med motorn på lågt varv, innan man tappade ur, och hade i vanlig olja.
Originally posted by arnexter Ahh hum-hum, ...nu blev ja ju osäker igen! ..kanske skall byta till halv eller hel syntet i alla fall. (Jag har inte hällt i den nya oljan än.)
He, he när det gäller motoroljor så finns det nog lika många tips som licensierade bandyspelare i Edsbyn.
Hur ofta kör du?
Hur ofta och länge låter du bilen stå?
Hur långt har den gått?
Körs den endast på sommaren eller året runt?
Vilken olja har du kört på tidigare?
Läcker den någon olja?
Hur ser packningarna ut?
Hur mycket pengar vill du lägga ner?
Har du tänkt att rengöra motorn eller bara byta?
Comment