Announcement

Collapse
No announcement yet.

Överhettad punto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Överhettad punto

    Överhettad punto 55, -96

    Är ny på detta forum och ny som tillkommande bilägare. Håller på att ta över en Punto 55, 96 års modell av en vän till familjen, den har bara gått ca 5.500 mil. När jag var ute och åkte visade helt plötsligt temperaturmätaren i bilen på rött, stannade förstås. Mätaren stiger snabbt upp på rött om man kör eller går på tomgång kortare perioder.
    Eftersom jag inte är så haj på bilar och terminologin kring dem bad jag en vän att försöka titta och komma med råd.
    Detta kom vi fram till:
    Fläkten går inte igång, men den gör det när den får ström. Kylarvätskan cirkulerar inte. Kylarvätskan är kall i expansionskärlet och i kylaren, trots det visar temperaturmätaren i bilen rött efter 10 minuters tomgång eller kortare körning. Vattentemperaturgivaren fungerar.
    Det verkar inte som om termostaten öppnar sig eller så fungerar inte vattenpumpen, vi kan inte hitta termostaten och kan således inte komma åt den.
    Har ni några tips och kanske vet ni var man kan hämta sprängskiss på nätet över bilen och dess delar.

    Tack på förhand.
    Last edited by Beatrice; 22 May 2011, 22:55.
    Beatrice

  • #2
    Det vanligaste felet på Punto är topplockspackningen, men det försvinner alltså ingen kylvätska? Hur ser oljan ut om man lyfter på oljelocket? Finns där gul gegga kan man börja misstänka topplockspackningen.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Tack för svaret. Ska kolla i morgon, återkommer.
      Beatrice

      Comment


      • #4
        Jag skulle börja med att byta termostat.
        kostar ju runt 50 lappen så lika bra att testa.

        bara följa slangarna från kylaren.
        lycka till
        Last edited by fritte; 24 May 2011, 20:17.

        Comment

        Working...
        X