Announcement

Collapse
No announcement yet.

Insprutningsfel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Insprutningsfel

    Är det någon som har ett tips på vad detta kan vara för fel?

    Vid gaspådrag mellan 2000 och 3000 varv tänds varningslampan för insprutning och motorn tvärdör, ungefär som om man hade slagit av tändningen. Varvräknaren faller omedelbart till 0. Avbrottet varar bara kort stund, långt under en sekund. Därefter dras motorn igång direkt (eftersom bilen ligger i växel). Varningslampan slockar någon sekund senare.


    Felet inträffar bara med ljummen motor (70 grader och uppåt) och oftast bara i intervallet 2-3000 varv. Efter en längre stunds körning (så att motor och katalysator är ordentligt varma) minskar problemet och försvinner oftast helt.

    Felminnet är avläst och det finns inga fel inlagrade, trots att felet inträffar ofta.

    Bilen är en Barchetta 96'a, utan modifieringar.
    131 Supermirafiori -->128 3p --> Uno 70 --> Uno Turbo --> Barchetta --> Uno 45 -> Fiorino -> Strada

  • #2
    Re: Insprutningsfel

    Originally posted by Åke
    Är det någon som har ett tips på vad detta kan vara för fel?

    Vid gaspådrag mellan 2000 och 3000 varv tänds varningslampan för insprutning och motorn tvärdör, ungefär som om man hade slagit av tändningen. Varvräknaren faller omedelbart till 0. Avbrottet varar bara kort stund, långt under en sekund. Därefter dras motorn igång direkt (eftersom bilen ligger i växel). Varningslampan slockar någon sekund senare.


    Felet inträffar bara med ljummen motor (70 grader och uppåt) och oftast bara i intervallet 2-3000 varv. Efter en längre stunds körning (så att motor och katalysator är ordentligt varma) minskar problemet och försvinner oftast helt.

    Felminnet är avläst och det finns inga fel inlagrade, trots att felet inträffar ofta.

    Bilen är en Barchetta 96'a, utan modifieringar.
    Hände en gång på vinter-Golfen efter att den varit på 12000mil service, fast utan att insprutningslampan tändes. Verkstaden hittade inget fel och det har inte dykt upp igen. Kollade runt en del och det närmaste jag hittade var att det kunde vara något fel på antingen bränslepump eller bränslefilter. Funderar dock någon av ovanstående skulle kunna orsaka att insprutningslampan tänds...

    När byttes bränslefiltret senast?
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

    Comment


    • #3
      Är osäker på om/när bränslefilter bytt. (ingår det i normal service?)

      Motorstoppet är mycket abrupt + att det är beroende på temperaturen, så spontant känns det inte som ett bränsle-problem.
      131 Supermirafiori -->128 3p --> Uno 70 --> Uno Turbo --> Barchetta --> Uno 45 -> Fiorino -> Strada

      Comment


      • #4
        och den där struliga kamtidsvariatorn är bytt eller..? Tänkte på att det är varvtalsberoende.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Ja, kamtidsvariatorn är bytt, i samband med kamremsbyte för några år sedan.

          Jag funderade också på om det kunde ha med den att göra, i och med att den också går in vid ca 2000 varv. Men skulle elektroniken verkligen signallera "insprutningsfel" i så fall?
          131 Supermirafiori -->128 3p --> Uno 70 --> Uno Turbo --> Barchetta --> Uno 45 -> Fiorino -> Strada

          Comment


          • #6
            Vevaxelgivare eller kablage till givaren skulle jag gissa på.
            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

            Comment

            Working...
            X