Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ibland svårstartad Fiat Uno -87

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ibland svårstartad Fiat Uno -87

Hej, har en Uno -87 75 SX med insprutning. Sista månaderna har ett problem med att starta den blivit mer o mer framträdande.

Vad som sker är:

Om bilen är oanvänd på ett par timmar så startar den utan problem. Om bilen är nyligen körd så startar den också utan problem.

Men om den är någonstans mittimellan, säg stått en halvtimme-timme så kan den vara väldigt svårstartad. När den är tjurig så går den runt med startmotorn men det kommer inte ett enda ljud från något startförsök från den. Ingen "tändsmäll", ingen ting alls. Efter att ha hållit på ett tag, säg 10-20 startförsök så börjar den komma igång lite hostande och ryckigt, tjuvstannar några gånger och sedan går den igång. Efter det så går den ok. Detta händer ofta, dock inte alltid, när jag försöker starta den efter att den alltså varit avstängd någon timme eller så.

Har någon något tips om vad detta kan bero på?

Dessutom, när jag tittat i motorrummet, så finns det en slang som är fastsatt en bit under luftrenaren, på baksidan av "förgasarhalsen" på motorn, riktad mot torpedväggen. den är sedan böjd framåt och hänger ner över motorn och slutar ovanför startmotorn. Den är inte ansluten i den änden. Det går inte att blåsa eller suga genom slangen.

Är det någon som vet vad den slangen är till för och om den borde vara ansluten någonstans eller gå att blåsa eller suga igenom?

Tacksam för svar

Vevhus retur?
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

Comment

Gissar att det är en 88 du har, vanligt problem. Har varit uppe i diskussion ett antal ggr på forumet, gör en search så borde du hitta något!
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

Comment

Betr. slangen kan jag inte ge nån vägledning för tillfället då min Uno är ute & åker. ;-) Om det är samma system på en -91 SxiE.

Jag hade nåt liknande på min fast inte med samma "tidsinterall"
        Körde jag den varm och den fick stå ett tag, kanske en 10min- kvart? gick den inte starta. Inte ett livstecken.
        Bytte då på vinst & förlust tempgivaren för sprutet och felet har inte uppträtt sedan dess. 2 år sedan, ungefär.
        Kanske värt att prova då den kostar några hundringar.
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

Comment

Det är samma insprutning/motor så det borde vara ett bra tips!
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

Comment

UNO

Har haft en sådan med samma problem och där var det bränslepumpen som gav förlite.
            Ciao

Comment

Forumsökning gav följande:

Jag lydde rådet att söka i forumet på " svårstartad " och fick ett antal träffar. Här följer olika inlägg i ämnet:

Bränslepumpen som gav förlite

Bytte då på vinst & förlust tempgivaren för sprutet och felet har inte uppträtt sedan dess.

Tändningspulssensorn har gjort sitt. Sitter i botten på fördelaren, och är ett vanligt fel på UNO o PANDA

Kan också vara kylvätsketemperatursensor, men då blir den svårstartad bara när den är varm

Vi bytte bränslefilter och bränslepump, Tydligen kan pumpen gå sönder fast den "brummar" och i detta fallet var det även vatten i filtret. Efter det bytet gick bilen som den skulle.

Har bytt tändstift, olja + filter, luftfilter, tempsensor, lambdasond, bränslefilter men det har inte hjälpt. Har kollat så att den får gnista när den är så här

Termostat?

Bränslepumpsrelä kanske?

Kolla tändspolen,,, den kan trilskas å ge taskig spänning när den är varm.

Ånglås i insug/förgasare

Hade en sån som efter ett byte av bränslepåfyllningsrör blev helt omöjlig. Det sitter nån kolkanister(?) eller likn med en massa slangar anslutna bakom ryggstödet och det hade verkstan micklat med..i samband med rörbytet.

Jag tror jag har löst problemet genom byte av bränslepump.

Nu kom jag på att bensinpåfyllningsröret har rostat av vid påfyllningen och måste bytas....kan det vara så att det inte uppstår rätt tryck i tanken och att bensinåtervinningen därför inte fungerar??

Tändlägesgivare eller hallgivare, på unon sitter den antingen vid vevaxelnsremkiva eller innuti fördelaren.

Ett antal olika förslag/åtgärder som har framkommit.
              Jag får försöka beta av dem i lämplig ordning.
              Är det någon som har något förslag på en sådan?

Tack för era svar!

Comment

Kollat på min Uno ang. din lösa slang. ( Om du inte redan löst det)
                Från luftfiltrets framsida går det en grövre slang som är böjd över ventilkåpan och går in i blocket bredvid oljestickan. I jämhöjd med startmotorn sitter det ett T - koppel med en smal anslutning. Där ska din mystiska slang anslutas....
                Fiat Punto Easy 1.2 -13
                Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

Comment

Working...
                X