Announcement

Collapse
No announcement yet.

Värmeproblem

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Värmeproblem

Under vintern bytte jag ut 1800-blocket mot ett 2liters från en 132:a. Flyttade över topp och annat som passade. Bytte även lådan, från tidigare 124-lådan till en 131 supermirafiori-låda.
    Men nu är det inge kul alls. Motorn går varm.
    Använder en Griffin alu-kylare med mer kyleffekt än vad som behövs så felet ligger inte där.

Symptom; Temperaturen går snabbt upp till ca: 100 grader. Sjunker sedan till 85-90 och pendlar sedan mellan 90 - 110 vid jämn landsvägsfart. Har en ny termostat på 83 grader. När jag stannat och stänger av motorn går tempen upp till 110. Det är riktigt högt tryck i systemet, dock inte så högt att ventilen i expansionskärlet öppnar (<15 Psi). Det bubblar och vibrerar i vattenledningen mellan bakre uttaget i toppen och vattenpumpen (har inget värmepaket i bilen). På denna ledning har jag också dragit kylvattnet till turbon.
    Har en luftskruv i högsta punkten vid utloppet från termostaten.

Tycker jag gjort allt för att få ur all luft. Expansionskärlet är kopplat till undre slangen (returen) från kylaren så påfyllning sker underifrån vilket borde göra att luft trycks uppåt och därmed ut vid luftskruven

Provade att köra utan termostat och då gick tempen inte över 50 grader... Vattenpumpen är nästan ny och har inte gått mer än max 20 timmar.
    Vad tusan är det för fel? Har toppackingen gått? Har inte hittat något vatten i oljan och den ryker inte vitt. Ingen olja på vattenytan i expansionskärlet Det bubblar heller inte i kärlet när jag varvar upp den.
    Klurade lite på om det kanske fastnar luft vid turbon, men det borde väl tryckas ut efter lite körning?

Tips mottages tacksamt! Man vill ju köra nu när det är varmt.
    Se principskiss på systemet. Skall också prova att lägga in några bilder på hur det ser ut.

MVH
    Peter C
    Attached Files
    Seven-clone med Fiat TC 2000 Turbo
    Fiat X1/9 -80 under modifiering.

Har verkligen 1800-toppen o 2000-blocket exakt samma kanaler då..?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

Comment

Kanalerna är samma.

På mitt expansionskärl (volvo 740) är den lilla anslutningen pluggad. På volvo är den lilla slangen kopplad till toppen av kylaren som är högsta punkten i systemet.
      I mitt fall blir det väldigt högt tryck i systemet. Jag är rädd att luftbufferten som finns i det halvfulla kärlet kommer att tryckas in i systemet när vattnet expanderar om jag kopplar den lilla slangen till utloppet från termostathuset. Tänker jag fel?
      Attached Files

Comment

Nu har jag provat med en avluftning från högsta punkten på motorn med en slang till expansionskärlet dvs. en nippel på samma ställe som luftskruven tidigare satt på slangen ut från termostaten. Hjälpte tyvärr inte utan beteendet är precis samma som förut.
        Nästa steg, innan jag lyfter toppen, är att ta bort vattenkylningen till turbon som är en krets parallellkopplad med värmepaketkretsen (har inget värmepaket så utgående från toppen går direkt tillbaka till pumpen). Kanske är flödet för dåligt där så det accumuleras för mycket värme.

En konstig sak jag noterat är att temperaturen sjunker temporärt när jag varvar motorn. Tyder på att kylvattenflödet genom motorn är dåligt vilket skulle kunna vara dålig verkningsgrad på vattenpumpen.

Fortsättning följer...

/ Peter

Comment

Löst! Boven hette luftficka.

Upptäckte att det bubblade och sköljde i kylaren när jag tryckte på slangen mellan vattenpumpen och kylaren. Visade sig vara luft i övre tanken i kylaren. En slang från högsta punkten i kylaren och en från termostathuset, dragna till expansionskärlet, gjorde att trycket i systemet sjönk från hysteriskt till vettigt och att motortempen vid körning nu ligger på stadiga 90 grader enligt megasquirt-loggen.

Äntligen kan jag ge mig ut och fin-mappa!

/ Peter
          Attached Files

Comment

Kul att de löst sig
            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
            S/y Mascot
            S/y Rebell
            20vT
            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

Comment

Working...
            X