Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uno turbo -87;olja innan plenum

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uno turbo -87;olja innan plenum

    Ett rör till vattenpumpen har väntat på att bliva bytt i ett år,så..blev det av!
    Föregående ägare o första, tänkte inte på att det var nödvändigt med glykol om bilen inte brukades på vintern-frostskydd/rostskydd!Genomrostat!
    Passade på att byta lager(perfekta) i generatorn,ny vattenpump=behövligt.
    Det blev mycket borttagande av slangar,kopplingar,rör m.m.

    Frågan:Uptäckte "oljesamling" i röret före spjället o undrar vad det indikerar.
    Jag vet att det finns många här på forumet som har stor erfarenhet av Unosar
    Tacksam för kunskapsöverföring.

    Jan

  • #2
    Det har de flesta bilar med vanlig vevhusventilation, det samlas lätt lite olja där.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per
      Det har de flesta bilar med vanlig vevhusventilation, det samlas lätt lite olja där.
      Ett uppsamlingskärl botar?

      Comment


      • #4
        Du finns inget att bota. Tanken är att oljeångorna som ventileras ut från vevhuset i insugningsslangen efter LMM ska åka med och förbrännas men en del av ångorna sätter sig ofrånkommligen på rörväggarna. Om du hittar sjöar med olja skulle man kunna tänka sig att kompressorndelens axiallager läcker olja men i såna fall skulle du se blårök ur avgasröret också.
        Sannolikt är allt helt normalt.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          Håller med föregående att det inte är något att göra åt så länge avgasprover är OK och det inte dricks massor av motorolja.

          Får du tryck i vevhuset skulle jag gissa att det samlas lite mer olja i rören också?

          Jag har en catch-tank liggandes om du vill prova att koppla ur vevhusventilationen, men det är olagligt att montera och ger dagsböter om polisen mot förmodan hittar den IIRC, eller om det var en bot på 5000:- pga miljöbrott, gissar att även en UnoT från -87 faller under dessa regler?
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Originally posted by novisen
            Håller med föregående att det inte är något att göra åt så länge avgasprover är OK och det inte dricks massor av motorolja.

            Får du tryck i vevhuset skulle jag gissa att det samlas lite mer olja i rören också?

            Jag har en catch-tank liggandes om du vill prova att koppla ur vevhusventilationen, men det är olagligt att montera och ger dagsböter om polisen mot förmodan hittar den IIRC, eller om det var en bot på 5000:- pga miljöbrott, gissar att även en UnoT från -87 faller under dessa regler?
            Jag trodde att en catchtank fungerade som ett uppsamlingskärl för överflödsolja o "utdelen" kopplades till det slutna systemet?!
            Den tar ingen olja o avgasvärdena är bra.

            Comment

            Working...
            X