Announcement

Collapse
No announcement yet.

Luft mängds mätning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Luft mängds mätning

    Finns det någon luftflödesexpert som kan räkna ut detta mellan tummen och pekfingret. (Det är ett cold air intake)

    Du kör en bil i 50Km/h dvs ca 14m/s.

    Längst fram har du en öppning på 57.75 cm2 (Arean) rakt mot luft strömen.

    Detta vinklas mjukt in i ett rör som är böjt 90 grader (vinkeln) in i ett rör med en öppningen som är 78.5 cm2 (Arean).

    Detta rör är vinklat uppåt och går ihop m h a en tratt och sen vidare till en slang som är 8 cm2 (arean) slangen som fortfarande är riktat uppåt är 30cm lång (hög).

    Därefter vinklas slangen mjukt 45 grader (vinkeln) och öppningen är då fortfarande 8 cm2 (arean).

    Fråga : Hur mycket cm3 (kubikcetntimeter ) luft kommer ut per sekund från den 8cm2 öppningen och hur fort rör sig luften (m/s)?

  • #2
    Omöjligt att säga utan att prova!
    Bl.a. beror det väldigt mkt på hur fronten ser ut där mynningen sitter, och var i denna front osv. osv...
    Alltså för många parametrar + okända värden för att kunna räknas ut.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per
      Omöjligt att säga utan att prova!
      Bl.a. beror det väldigt mkt på hur fronten ser ut där mynningen sitter, och var i denna front osv. osv...
      Alltså för många parametrar + okända värden för att kunna räknas ut.
      Misstänkte det. Då är det väl bara att gå ut i garaget och bygga

      Comment


      • #4
        En intressant sak när det kommer till luftflöde i rör är att man bör undvika 90-gradere och exempelvis i stället sätta två 45-gradare efter varandra.
        Coupé 20VT -99 - Projekttråd

        Comment


        • #5
          Originally posted by Axl
          En intressant sak när det kommer till luftflöde i rör är att man bör undvika 90-gradere och exempelvis i stället sätta två 45-gradare efter varandra.
          Säker på det? Den här fick det till samma förlust (se länk)

          http://www.karlsnet.com/mopar/ramair.shtml

          Hur som helst gjorde jag ett test med likande set up som ovan men i mikroformat och skalar jag upp det och använder mig av två system bör jag få in ca 30 liter luft/sek i 50 km/tim. Denna mätning måste dock ta med extremt mycket salt.

          Det tänkta urblåset kommer att vara monterat högst upp vid kylarn och vinklat mot förgasaren, undrar om denna mängd luft kan hjälpa för att sänka temperaturen på luften runt förgasaren? Luftmängden kommer ju dock att öka om jag ökar hastigheten, men ändå och andra sidan kanske det räcker, min motor lär väl suga i sig runt 20 liter luft per sekund vid 1200varv.
          Last edited by stooges; 1 November 2011, 18:17.

          Comment


          • #6
            Originally posted by stooges
            Säker på det? Den här fick det till samma förlust
            Nja, inget jag kan svära på. Bara något jag kommer ihåg från strömningsläran i plugget. Ska se om jag kan plocka fram ngt bevis för det.
            Coupé 20VT -99 - Projekttråd

            Comment


            • #7
              Originally posted by Axl
              En intressant sak när det kommer till luftflöde i rör är att man bör undvika 90-gradere och exempelvis i stället sätta två 45-gradare efter varandra.
              Vad är skillnaden? 45+45=90?
              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

              Comment


              • #8
                Originally posted by Ante
                Vad är skillnaden? 45+45=90?
                Har för mig att luftmotståndet är betydligt gynsammare i en 45 än i en 90 så även om du adderar två 45or efter varandra så blir det betydligt bättre än en tvär 90. Men som sagt, ta det med en nypa salt tills jag har mer kött på benen..
                Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                Comment


                • #9
                  Nja, det var nog inte helt korrekt mitt minne där. Det är beroende av rördiameter och hur tvärt röret böjer av.
                  Kika på följande tabell så ser man att exempelvis med 2'' rör och 90 vs. 2x45 så är 2x45 ca 36% effektivare. Dock blir det omvänt om det är en 90-gradare med stor böjradie.



                  Läste någon stans att man kan införa axiella "vingar/flänsar" i böjarna på rören för att minska turbulensen, kanske kan vara intressant att efterforska lite på.
                  Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                  Comment

                  Working...
                  X