Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tacksam för HJÄLP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tacksam för HJÄLP

    Medlemmar, jag behöver hjälp.

    Har en coupe 97a som efter lite julputsande i bl.a motorrummet inte vill starta?!

    Hade under själva putsaorgien stereon på och drog näst intill ur batteriet. Laddade det under natten och gjorde ett nytt startförsök nu på morgonen 2011-12-27

    Symbolerna för code nyckeln och spridare blinkar under startförsöket medans startmotorn går. Nyckel code blinkar 2 ggr snabbt repeterande medans tändningsläget är i.

    Har på mycket gammal och knackig skoltyska (instruktionsboken är på tyska) förstått att code systemet inte känner igen nyckeln...

    Plezzz...vad göra?

    Vh
    /Jon

    Problemet löst

    Kopplade bort batteriet, från 15-30min är rekomendationen. Läste mest i engelska forum, hamnade dock i Spanska, Italienska, Amerikanska.
    Under tiden jag läst klart allt om bl.a "emergency start procedure" räkna blinkande spridarlampor svara med gaspedal, röda, blåa, gråa nycklar, code card mm mm hade det gått ca 1tim 30min.

    Anslöt batteriet och provade starta med Alu/blåa nyckeln och den startade direkt.

    Man skall alltså INTE använda den RÖDA nyckeln till vardags vilket jag gjort. Visste inte om det och har haft tur då det annars hade kunnat gå etter värre.

    Tack o lov för Forum och dess entusiaster
    :-)




    Last edited by epostiljon; 28 December 2011, 12:10.
    JH

    20vT

  • #2
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Så går det när man använder julnyckeln

      Comment


      • #4
        Originally posted by Ankan
        Så går det när man använder julnyckeln
        +1
        Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

        Comment


        • #5
          :-)

          Precis, den nyckeln är numera undangömd. En liten fråga bara.
          När bilen väl skall ut igen till våren, om batteriet laddats ur, händer detta var gång som standard då?
          JH

          20vT

          Comment


          • #6
            Man låter Inte ett batteri laddas ur!
            Du får aldrig kapaciteten om det står så länge.Underhållsladdning gäller!

            Comment


            • #7
              Re: :-)

              Originally posted by epostiljon
              Precis, den nyckeln är numera undangömd. En liten fråga bara.
              När bilen väl skall ut igen till våren, om batteriet laddats ur, händer detta var gång som standard då?
              Nejdå. Aldrig hänt mig t.ex.
              Dessutom kopplar du ju av batteriet när du ställer av bilen.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Jodå, batteriet kopplas ur. Det vara bara den där Julputsen som ställde till det som sagt....

                Praktiska erfarenheter är det bästa lärosättet
                |-)
                JH

                20vT

                Comment

                Working...
                X