Announcement

Collapse
No announcement yet.

SJUKT El-fel på fiat punto 1,2 -00

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SJUKT El-fel på fiat punto 1,2 -00

    Har ett så otroligt sjukt fel på min punto som min syrra var snäll att efterskänka till mig! =)

    Instrumentpanelen funkar inte... Det enda som händer när man kör som vanligt är att lampan med en bakåtvänd bilbarnstol blinkar utav bara h-vete!

    MEN MEN.... När jag slår på helljus så kommer ALLT igång, antingen direkt eller efter 10 - 45 sek! Helt sjukt! Och så fort jag stänger av helljuset så slocknar allt! Det är alltså inget som fungerar.... varken bakgrundsljus, varningslampor, klocka, tripp eller mätare!

    Någon som har nån idé? Jag har mekat mycket bil men de här får mig snart att koka över! Får sitta med en gammal gps för att ha hastighetsmätare! =)

    Tacksam för svar!

    Zebran
    Last edited by bloodyzebra; 29 January 2012, 21:25.

  • #2
    Låter som jordfel, då kan det bli skumma fenomen. Fast en -00 kanske inte har kombi med jordkretsar utan allt är elektronik?
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      Originally posted by Ante
      Låter som jordfel, då kan det bli skumma fenomen. Fast en -00 kanske inte har kombi med jordkretsar utan allt är elektronik?

      Har inte den blekaste faktiskt. Har bara haft bilen i 2 dagar!

      Vart går jordkablarna isf?

      Comment


      • #4
        Det hela löste sig med en ny panel!

        Men ett problem kvarstår och det är att "info displayen" blinkar och jag kan inte få den att sluta! Var nere hos byns mek och nollade hela systemet. Men displayen fortsätter att blinka! När bilen är avstängd så lyser klockan som den ska men när tändningen är påslagen så börjar allt blinka igen.... allt verkar funka och räkna som det ska med det blinkar väldigt irriterande!

        Någon som kan/vet?

        Mvh
        zebran

        Comment


        • #5
          Japp man måste nolla systemet via diagnosverktyget.. Var det det du gjorde?
          Sen måste även mätarställningen stämma med bilens verkliga mätarställning.
          Så om mätarna varit ur funktion ett tag kanske även den måste justeras upp.. Till exakt vad vet jag inte men jag antar att man kan få fram bilens verkliga miltal med diagnosverktyget..?

          Hade detta problem när jag bytte mätarhus till ett från 16V (m varvräknare). Först hade jag ett med högre miltal än bilens, och man kan inte justera ned mätarna, bara upp. Så jag fick snällt leta efter ett mätarhus med MINDRE än 8500mil.
          Last edited by per; 3 February 2012, 15:09.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment

          Working...
          X