Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppdateringar på Bravo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uppdateringar på Bravo?

    Funderar på att skaffa en Bravo. Är det någon på forumet som vet vilka uppdateringar som gjorts sedan den kom 2007?

    Barnsjukdomar som rättats till? Fabriksmodifieringar som ingått i garantin?

    Med andra ord; hur mycket bättre är en 2011 än en 2009 osv?

  • #2
    Ingen som vet vad som gjorts på Bravo sedan 2007? Förbättringar, barnsjukdomar?

    Eller är 2012 exakt samma bil som 2007:an, förutom färgen på blinkersglaset?

    Comment


    • #3
      Hitta detta så länge..


      Fiat has announced that a new model of the Fiat Bravo is presently under development and that the new model will arrive in showrooms by 2013. Here’s a rendering of what the car might look like. There is also a rendering of the station wagon version of the next-gen Bravo, since the new bravo will also have station wagon version spun off its platform.
      The next-generation Fiat Bravo will be based on the Alfa Romeo Giuletta’s platform, which will also form the basis for many of the Fiat group’s future products for Europe and the United States. The next-generation Fiat Bravo will also have a sedan, spun of its platform, thereby completing a family consisting of a hatchback, a sedan and a station wagon.
      The engine options for the new Bravo family of cars will include petrol as well as diesel engines. The petrol engine options will include the 1.6-litre and 1.8-litre AirTorq motors with power outputs of 125 and 140 bhp respectively. The petrol engine range will be rounded off by the 1.8-litre, direct injection and turbocharged engine producing over 200 bhp. The diesel engines will include engines from Fiat’s Multijet family of engines like the 1.3, 1.6 and 2.0-litre oil burning mills.

      En artikel från 2010..

      http://www.cbn.co.za/motoring.php?motor_id=349
      Attached Files
      Last edited by pazzo; 18 March 2012, 19:26.
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        OT sorry men,

        Läste på Facebook att Fiat inte kommer göra någon bil större än 500L framöver. Bravo kommer alltså inte ersättas. Vad fan tänker Marchionne med?
        Gör det faktum att man bara säljer Panda och 500 att Fiats image förbättras? Totalt fritt från Halo-modeller som t.ex. Coupe var?
        Marchionne säger sig även gilla senaste Croma, Fiats största fiasko sen urminnes tider både designmässigt enl mig samt försäljningsmässigt, så det är lätt att dra slutsatsen var han gör för Fiat. Inga vitvaruhandlare i bilbranchen tack...
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Per, om detta stämmer så är det ju.... katastrof.

          Själv har jag väntat på en Bravo kombi (som skulle kommit för ett par år sen), för att ersätta min gamla Tempra SW.

          För grejen är så här; jag tittar på bil, vilken bil kan jag köpa som funkar för mina behov?
          1) En bil som är bekväm långa sträckor - kör mycket i jobbet.
          2) Hyfsat stort bagage med insynsskydd.
          3) Billig i drift - helst miljöbil (pga se 1)
          4) Som Fiat entusiast har jag ingen lust att sätta mig i något annat än en Fiat.

          Problemet här är att det knappt finns något att välja på från Fiat längre. Sedan Stilo MW försvann, finns ingen riktig kombi.

          Croman fanns en kort period - men var ändå ingen riktig kombi. De hade ju tyvärr misslyckats med att konstruera baksätet så att det gick att få ett plant golv.

          Jag har tittat lite på Doblo. Men, nä, inget illa menat, men det är en lastbil. Även personbilsvarianten är en lastbil. Mina kolleger åker V70, inte Caddy.

          Dessutom drar den mer soppa än 119g/km - förmodligen pga av höghöjdsbygge (som jag sa, lastbil)

          Fiorino/Qubo räknar jag in i samma kategori.

          Så Punto då. Eller 500? Ja, jag skulle säkert kunna åka långt i en Punto eller 500. Men bagaget räcker inte till. Måste åtminstone få in en gitarr på bredden, det går inte i dessa bilarna (har försökt). Alltså går dessa bort också.

          Vad finns kvar? Panda? Jo, samma problem som Punto och 500.

          Strada? Ducato? Scudo? Har jag missat nån? Nä men allvarligt, det är ju just detta som är problemet. Det finns ju ingen modell som funkar!

          Jo, en, kanske. Det är Bravo. Den är tillräckligt stor för att vara bekväm på långresor. Den är tillräckligt liten för att kunna parkera där alla andra inte kan. Den finns som miljöbil.
          Och den har ett lastutrymme som... är på gränsen. Det KANSKE funkar.

          Fiat behöver en bil som Bravo - fast lite större bakparti. (Läs: Hyundai I30) Som går in som miljöbil, bekväm, rikligt utrustad och ett bra pris (här får den svenska generalagenten tänka om. Fiat funkar inte som udda premiumbil. Inte i Sverige, förmodligen ingen annanstans heller)

          För allvarligt talat, om Hyundai I30 kan slå försäljningsrekord i det här landet - så skulle väl även Fiat kunna göra det. Om de har en motsvarande produkt. Det sorgliga är att Fiat inte har det idag.

          Och om det stämmer att Bravo försvinner och inte får någon ersättare - så innebär det att man tappar en jättestor del av en potentiell kundkrets.

          Återstår då mitt problem, ska jag fortsätta köra med min 19 år gamla Fiatkombi? För jag vill inte byta märke, och ska jag ändå byta så känner jag inte för att köpa en begagnad (Marea, Stilo), ska jag byta vill jag ha nytt. Men vad 17 ska jag välja?

          Inte att undra på att Fiat ligger lågt i försäljningsstatistiken.
          (Tror att mina preferenser när det gäller bil gäller minst 50% av nybilsköparna: Hyfsat stor och bekväm, miljöbil, låga kostnader och halvkombi/kombi - men fortfarande personbil)

          Comment


          • #6
            Ok, 500 L
            Attached Files
            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
            S/y Mascot
            S/y Rebell
            20vT
            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

            Comment


            • #7
              Originally posted by Lars
              Per, om detta stämmer så är det ju.... katastrof.

              Själv har jag väntat på en Bravo kombi (som skulle kommit för ett par år sen), för att ersätta min gamla Tempra SW.

              För grejen är så här; jag tittar på bil, vilken bil kan jag köpa som funkar för mina behov?
              1) En bil som är bekväm långa sträckor - kör mycket i jobbet.
              2) Hyfsat stort bagage med insynsskydd.
              3) Billig i drift - helst miljöbil (pga se 1)
              4) Som Fiat entusiast har jag ingen lust att sätta mig i något annat än en Fiat.

              Problemet här är att det knappt finns något att välja på från Fiat längre. Sedan Stilo MW försvann, finns ingen riktig kombi.

              Croman fanns en kort period - men var ändå ingen riktig kombi. De hade ju tyvärr misslyckats med att konstruera baksätet så att det gick att få ett plant golv.

              Jag har tittat lite på Doblo. Men, nä, inget illa menat, men det är en lastbil. Även personbilsvarianten är en lastbil. Mina kolleger åker V70, inte Caddy.

              Dessutom drar den mer soppa än 119g/km - förmodligen pga av höghöjdsbygge (som jag sa, lastbil)

              Fiorino/Qubo räknar jag in i samma kategori.

              Så Punto då. Eller 500? Ja, jag skulle säkert kunna åka långt i en Punto eller 500. Men bagaget räcker inte till. Måste åtminstone få in en gitarr på bredden, det går inte i dessa bilarna (har försökt). Alltså går dessa bort också.

              Vad finns kvar? Panda? Jo, samma problem som Punto och 500.

              Strada? Ducato? Scudo? Har jag missat nån? Nä men allvarligt, det är ju just detta som är problemet. Det finns ju ingen modell som funkar!

              Jo, en, kanske. Det är Bravo. Den är tillräckligt stor för att vara bekväm på långresor. Den är tillräckligt liten för att kunna parkera där alla andra inte kan. Den finns som miljöbil.
              Och den har ett lastutrymme som... är på gränsen. Det KANSKE funkar.

              Fiat behöver en bil som Bravo - fast lite större bakparti. (Läs: Hyundai I30) Som går in som miljöbil, bekväm, rikligt utrustad och ett bra pris (här får den svenska generalagenten tänka om. Fiat funkar inte som udda premiumbil. Inte i Sverige, förmodligen ingen annanstans heller)

              För allvarligt talat, om Hyundai I30 kan slå försäljningsrekord i det här landet - så skulle väl även Fiat kunna göra det. Om de har en motsvarande produkt. Det sorgliga är att Fiat inte har det idag.

              Och om det stämmer att Bravo försvinner och inte får någon ersättare - så innebär det att man tappar en jättestor del av en potentiell kundkrets.

              Återstår då mitt problem, ska jag fortsätta köra med min 19 år gamla Fiatkombi? För jag vill inte byta märke, och ska jag ändå byta så känner jag inte för att köpa en begagnad (Marea, Stilo), ska jag byta vill jag ha nytt. Men vad 17 ska jag välja?

              Inte att undra på att Fiat ligger lågt i försäljningsstatistiken.
              (Tror att mina preferenser när det gäller bil gäller minst 50% av nybilsköparna: Hyfsat stor och bekväm, miljöbil, låga kostnader och halvkombi/kombi - men fortfarande personbil)
              Fiat Freemont diesel?
              Eller en kusin, Lancia Delta kanske är close enough?
              Henrik
              Fiat 500e -15
              *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
              Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
              Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
              *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

              Comment


              • #8
                Freemount ÄR en Dodge samt fruktansvärt stor.
                Deltan är ingen vardagsbil direkt?
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Precis Per, Freemont är en Dodge.

                  Man förnimmer inte en espresso när man hoppar in i den, om man säger så.

                  Delta då. Jo, det är ju en Bravo fast med förlängt chassie med 10cm... och lite mer udda design och 100.000 dyrare.

                  Det är väl den eller Giulietta då. Men även om det är i princip samma bilar inunder, så är det ändå inte känslan av Fiat på samma sätt. Underdogkänslan - de flesta på det här forumet vet nog vad jag menar - det känns lite som en hemlig klubb, där alla medlemmar vet vad som är hemligheten - att njuta av livet.

                  Den Italienska känslan, den där som sätter njutningen av livet främst. Om det så är maten, promenaden, bilturen eller kaffestunden - man så att säga fångar stunden - livet - och med ett inre leende bara mår bra.

                  Det är just den där känslan jag förknippar med Italien. Och med Fiat. (Hoppas inte det blev för flummigt nu)

                  Och det är just när man drar på det där lilla leendet - och någon typisk Audidåre tittar på en som om man vore en idiot - det är då man ler lite extra. För Audidåren förstår inte. Han fattar inte. Han fattar inte varför man kör Fiat. Han fattar inte varför jag är glad. Han fattar inte hur man njuter av livet. Och han förstår inte varför han har så liten snopp.... ;-)

                  Comment


                  • #10
                    Haha! Du har poänger där..
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11

                      Comment


                      • #12
                        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                        S/y Mascot
                        S/y Rebell
                        20vT
                        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                        Comment


                        • #13
                          Trenden pekar åt fel håll.
                          Marea - 4 karosser
                          Stilo - 3 karosser
                          Bravo - 1 kaross.

                          En tredörrarskaross kan ju kännas lite onödig men en kombi borde ju sälja ok. Och så pärskans mycket kan det väl inte kosta att utveckla en ny karossform på befintlig bil. Det kan väl inte bara vara svenskar som köper kombi?
                          Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                          Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                          Comment


                          • #14
                            Ersättaren till Bravo kommer att vara en rebadged Dodge Neo sägs det. Vilket i sin tur är en omgjorde Delta... Snurrigt värre!
                            à la London designmarknad - www.alalondon.se

                            Comment


                            • #15
                              I senaste Teknikens Värld är det en begagnattest på Fiat Bravo. Där kan du läsa om vanliga problem och uppdateringar.

                              Bilen får bra omdöme överlag.

                              Är det bara jag som tycker att nya Croman verkar vara en riktigt vettig bil och dessutom riktigt snygg i fejsliftad version? Synd att den aldrig fanns med vettig bensinmotor bara, tex Alfa/Lancia 1750 Tbi skulle ju ha varit som gjuten.
                              /Henrik
                              Last edited by hbp98001; 1 April 2012, 00:51.
                              Henrik
                              Fiat 500e -15
                              *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
                              Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
                              Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
                              *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

                              Comment

                              Working...
                              X