Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byte av bromsskivor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byte av bromsskivor

    Bilbesiktningen hade lite att anmärka på bromsskivorna vid sista besöket, tänkt därför att byta dessa inför den stundande uppsträckningen.
    Är det några märkvärdigheter att byta skivor på en Bravo -01, är det bara att plocka bort ok, belägg och okhållaren för att buta skivor?

  • #3
    Re: Byte av bromsskivor

    Originally posted by tengfors
    Bilbesiktningen hade lite att anmärka på bromsskivorna vid sista besöket, tänkt därför att byta dessa inför den stundande uppsträckningen.
    Är det några märkvärdigheter att byta skivor på en Bravo -01, är det bara att plocka bort ok, belägg och okhållaren för att buta skivor?

    Yepp, samt M8 skruven som låser skivan mot navet. Gör rent nav noga innan montering samt tvätta nya skivor med T röd.

    Ev. behöver du trycka/skruva tillbaka kolvarna i oket också. Biltema har ett bra verktyg för det.

    Comment


    • #4
      Re: Re: Byte av bromsskivor

      Originally posted by tempra33
      tvätta nya skivor med T röd.
      Visst är t-röd bättre än inget, men köp bromscleaner funkar 100 gånger bättre och kostar typ 50kr, räcker rätt länge och funkar bra till annat.

      annars funkar coka cola grymt, (inget jag sätter på mina sprillans nya men på gamla) men det blir lite kladdigt och grisigt. budjet metoden. Griper så bra när det torkat så det tjuter! Funkar även att smörja in med bromsvätska. :P

      Comment


      • #5
        Jag brukar inte torka bort olja och fett från skivorna, och har aldrig haft några problem. Kanske är en myt, eller så har jag haft tur.
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • #6
          Originally posted by Ante
          Jag brukar inte torka bort olja och fett från skivorna, och har aldrig haft några problem. Kanske är en myt, eller så har jag haft tur.
          Beror ju på hur skitiga dom är, men det är det vanligaste felet när man får "ojämn bromsverkan"

          Man får vara noga så man inte tar med oljiga händer på skivorna, då måste man tvätta dom!

          Comment

          Working...
          X