Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tändningsfel Panda 1000CL -86

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tändningsfel Panda 1000CL -86

Skulle vilja ha hjälp med att ställa en diagnos på en symtom på min Panda 100CL -86 som gått cirka 12000 mil.
    Den är väl mest min andrabil och jag har haft svårt att göra mig av den och jag är enda ägaren. Den har blivit min mekarhobby så att säga.
    Hursomhelst, till saken.
    Symtom:
    Efter att ha kört en sträcka om kanske 5-10 km tvärdör den plötsligt. Efter bara någon minuts vila kan jag oftast återstarta motorn så att den kan köras vidare.
    Den blir bara värre och värre och nu idag var den mer än vanligt dum då den efter ovan beskriven körsträcka tvärdog och behövde 5 minuters vila och svalna innan jag lyckades köra den något 100-tal meter innan den åter tvärdog och jag med fartens hjälp lyckades få den att rulla in till ett köpcentrum och nå fram till en tom p-plats. Där har den nu stått och svalnat ett par timmar och då lyckades jag få igång den och köra 1 km hem till garageplatsen utan problem.
    Den är livsfarlig i trafiken, så där får den stå tills jag löst detta.

Det bör nämnas att den har gått svagt ryckigt och stötigt under flera års tid och jag har gjort halvhjärtade försök med att fråga mig runt hos sakkunniga, men det har inte gett bra bra resultat. För vem tar en Panda -86:a på allvar?

Jag har nyligen bytt hallgivare (som har debatterats här i en annan tråd) och det var rätt för ledningshöljena var fullständigt bortsmälta. Men till min besvikelse avhjälpte inte detta ovanstående symtom.
    I samband med det testade jag vakuumklockans funktion och den var väl förstås inte särskilt tät när jag sög i röret.
    Tändkablar, lock och rotor tror jag inte har med saken att göra, men jag skall byta till fräschare om jag kan lösa huvudproblemet.

Jag är inne på att fixa fram ny tändspole, tändmodul och vakuumklocka om det är någon som kan ställa en trolig diagnos. Dessa delar kostar ju per styck en del och om jag kan få tips om vad jag skall sikta in mig på, så vore jag ytterst tacksam.

Det borde väl vara något som påverkas av motorn värme, eller?

Är det vanlig förgasare på den (vanlig choke på den) eller är det förgasarinsprut på den?

Det är svårt att ställa en diagnos, när det är värmerelaterat.
    //R//

Comment

När den tjuvstannat, har du provat rycka en tändkabel och se om du har gnista? Så att du kan uteluta "tändningsrelaterat" & inikta dig på bränsleproblem...

Atar att du har nån form av insprut med ledtrådarna i ditt inlägg. Testa byt tempgivaren för insprutningen. Kostar bara några hundringar. Min Uno var väldigt tjurig att starta när den var varm. Efter byte av denna givare blev den frisk igen.
      Fiat Punto Easy 1.2 -13
      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

Comment

Re: Tändningsfel Panda 1000CL -86

Hejsan
        Låter som den har drabbats av ett ånglås men det är lite för kallt ute hade liknande fel på en 127:a som jag hade. Och kommer inte ihåg hur jag löste felet .Det var för en 35,årsen och minnet är inte så långt nu mera.

Comment

Hade en Citroen Visa med samma symptom. Där var tändmodulen boven i dramat.

Comment

Originally posted by Rolando
            Är det vanlig förgasare på den (vanlig choke på den) eller är det förgasarinsprut på den?

Det är svårt att ställa en diagnos, när det är värmerelaterat.
            Det är en Fire-motorn och ja, den har förgasare.

Comment

Originally posted by sison
              Det är en Fire-motorn och ja, den har förgasare.
              ...och manuell choke.

Comment

Jag tycker du skall börja med vakuumdosan - köp den ny.

Tändmodul kan du ju senare köpa beg. då även UNO fanns med denna variant med förgasare och Firemotor.
                //R//

Comment

Originally posted by Rolando
                  Jag tycker du skall börja med vakuumdosan - köp den ny.

Tändmodul kan du ju senare köpa beg. då även UNO fanns med denna variant med förgasare och Firemotor.
                  OK. Tack för ditt svar!

Comment

Originally posted by Chramon
                    När den tjuvstannat, har du provat rycka en tändkabel och se om du har gnista? Så att du kan uteluta "tändningsrelaterat" & inikta dig på bränsleproblem...

Atar att du har nån form av insprut med ledtrådarna i ditt inlägg. Testa byt tempgivaren för insprutningen. Kostar bara några hundringar. Min Uno var väldigt tjurig att starta när den var varm. Efter byte av denna givare blev den frisk igen.
                    Har inte provat med att rycka tändkabel.
                    Det är inte insprut utan förgasare med manuell choke.

Har lite dålig erfarenhet av forumet och missar den kronologisk följden lite, men nu har jag bättre koll.

Comment

Originally posted by sison
                      OK. Tack för ditt svar!
                      Fiat Varla har kollat runt efter en ny vakuumdosa åt mig i veckan som gick. Delen har utgått så det får bli att söka på internet-skrotarna om jag skall få tag på någon.

Comment

Det synes att du bor i eller i närhet av Kungsbacka.
                        Om du ringer mig kanske jag kan ge dig hjälp.
                        T: 0736 757670,Jan

Comment

Originally posted by jan.bon2
                          Det synes att du bor i eller i närhet av Kungsbacka.
                          Om du ringer mig kanske jag kan ge dig hjälp.
                          T: 0736 757670,Jan
                          Tack! Jag skall försöka ringa under måndagen.

Comment

Working...
                          X