Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tomgång försvinner ibland Ritmo 85 -87

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tomgång försvinner ibland Ritmo 85 -87

    Har haft min Ritmo i några veckor nu.Har problem med att tomgången förvinner ibland.Händer kanske några gånger per vecka.
    Imorse var motorn halvvarm och stadskörning när det hände,men det händer även när jag kommer som från motorväg och kört i ca en halvtimme.Så det verkar inte spela ngn roll på vilket sätt jag framfört bilen.Irriterande är det iallafall.

    Har bytt tändelar men det blev inget bättre.Har även kollat upp alla vaccumslangar.Sitter ett marelli digiplex tändsystem med ngn vaccumslang och backventil ansluten till.Blir lite misstänksam mot den men det är väl för man aldrig har haft ngt sånt tidigare

    Ska väl kolla upp förgasaren också.Är det någon elektriskt solonoid på den som kan spöka? Typ som fanns på förgasargolfarna.

    Bilen är en Comfort 85 -87 1500cc motorn.

    Annars är jag jäkligt nöjd med bilen / mats
    Mats Nilsson

    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

  • #2
    Digiplexboxen har vakuumslangen för förställningen under gaspådrag, har samma på Argentan. Blev ingen jätteskillnad av att lossa slangen minns jag..
    Kollat tjuvluft annars? Packningarna under "förgasaren" kanske gett sig?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Vi hade en 84ans 105 TC.Den hade elektriskt tomgångsmunstycke som krånglade.Vi kopplade så att det fick ström hela tiden( har för mig att stömmen skulle brytas vid motorbroms osv ) och problemen var borta.Det var länge sedan ( i början av 90-talet ) men det är så jag minns det.
      Någon som har färskare erfarenheter?

      Comment


      • #4
        Tjena!
        Tack för tipsen.Känner igen det där med en solonoid som bryter vid motorbroms.Har sån skit på förg alfa 33orna.Det brukar åka all världens väg då det ändå inte funkar när det blivit gammalt.
        Jag blev osäker då jag inte kan se ngt sånt arrangemang som liknar det på 33orna.Sitter en liten liknande temokontakt med 2 elkablar till på förgasaren.Det händer inget när jag rycker kablarna.Ska luska lite och kanske prova lite ström på skiten och se vad som händer.

        Bilen har iallfall uppfört sig ngt sådär ok sista veckan.Men jag märker att bilen har väldigt låg tomgång ibland.För att sedan när man är ute och kör och frikopplar å ska växla,så går inte varvet ner direkt.

        Ska köra lite stargas runt förgasarfoten också så får vi se. / Mvh Mats
        Mats Nilsson

        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

        Comment

        Working...
        X