Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fördelare, Fiat twincam.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fördelare, Fiat twincam.

    Tjohopp.

    Är ägare av en Fiat twincam-motor med blockmonterad fördelare, motorn har en gång i tiden suttit i en Fiat 132. Då fördelaren är i ett ganska risigt skick funderade jag på att byta ut denna till en elektronisk fördelare, finns det någon som har tips på vart man skulle kunna börja leta efter en sådan?

    Tack på förhand!

  • #2
    Hej hemihead!
    Vilken cc är det du har o viken årsmodell?
    Varför inte prova den som sitter i, byt lock o rotor ,prova hur den funkar!

    Vad har du tänkt dej att ha motorn i för bil o vilken budget för fördelare har du?

    Det finns ju till blocket ifrån Usa som ska vara bra, det går att ha alla typer av förgasare o insprut utan att den är i vägen!
    http://www.allisonsautomotive.com/products.html
    MVH Alf
    4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
    2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
    Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

    Punto 80 ELX 16v -01
    Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
    Ducato 2,5TD -92 flak
    Tel 070-5512431

    Comment


    • #3
      Tjena

      Motorn är en tvålitare och alla tänddelar är nya, dock så misstänker jag att fördelaraxeln är krokig då jag inte får brytaravståndet att stämma på alla cylindrar. Just nu sitter motorn i något såpass udda som en Vaz kombi (det var ju en Fiat 124 långt tillbaka i tiden) hopbultad med en femväxlad låda.

      Allison Automotive's prylar ser ut att hålla rejält hög klass, dock så kostar dom $550 plus frakt men det är inte omöjligt att det blir en sådan om jag inte får ordning på spektaklet.

      Mvh
      Marc

      Comment


      • #4
        Allisons verkar ha bra prylar, är det inte brytarlös tändning?, kan ha en brytarlös fördelare med enhet för blocket någonstans, kan det vara intressant?
        Kanske har fler vanliga fördelare med brytare i röran!

        MVH Alf
        4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
        2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
        Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

        Punto 80 ELX 16v -01
        Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
        Ducato 2,5TD -92 flak
        Tel 070-5512431

        Comment


        • #5
          Jag har en Allison fördelare i min 124 Spider och den fungerar klockrent, super enkel att installera.
          Finns dock ett litet minus och det är att varvräknaren vandrar lite men för min del känns det inte som något problem.

          Vill du tjäna in frakten så kan du köpa en fördelare och be Mark Allison att skicka den till mitt hotell när jag är där nästa gång så plockar jag hem den åt dig "fraktfritt"
          Jag räknar med att vara i New Jersey sista veckan i November.
          www.strigin.se

          Comment


          • #6
            Jag har också en 132 2liters som jag kör megasquirt&spark på, så fördelaren är bortplockad.
            Jag tror jag har fördelaren liggande i en låda på en hylla i garaget.
            Om det är intressant så kan jag kolla upp skicket på den.

            / Peter
            Seven-clone med Fiat TC 2000 Turbo
            Fiat X1/9 -80 under modifiering.

            Comment

            Working...
            X