Announcement

Collapse
No announcement yet.

abs lampa felsöka? tips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • abs lampa felsöka? tips?

    Hej min abs lampa har tänt sig helt plötsligt, och lyser nu ständigt!
    Detta gäller fiat coupe 16vt

    Hade bort framdäcken och kollade så att allt såg okej ut ingen smuts, ok kablar. Har nån tips hur man kan felsöka detta själv kollade även bak men förstog inte riktigt vart kabeln tog vägen från absgivarna bak?
    [img]on

  • #2
    Mät upp resistansen - MOT givarna - i de gula kontaktstyckena, den som avviker är trasig och tänder lampan.

    Normalvärde runt 1k Ohm i grova drag.

    Comment


    • #3
      Jag gjorde det på dem främre abs givarna värderna ser bra ut där. Men dom bakre vart är dom kontaktstyckena?
      [img]on

      Comment


      • #4
        Originally posted by raverfredde
        Jag gjorde det på dem främre abs givarna värderna ser bra ut där. Men dom bakre vart är dom kontaktstyckena?
        Lyft på baksätets sittdel.

        Comment


        • #5
          min lampa brukar slå på då och då, men inte alltid. har fortfarande inte riktigt förstått varför... också 16vt
          Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

          Comment


          • #6
            Fick det problemet för några år sedan. Började också leta efter trasiga givare mm.

            Till slut hittade jag felet. Det var ett stift i den stora kontakt som sitter på ABS-styrenheten som var sönderärgat.

            Så mitt tips är: lokalisera det stora kontaktdonet (som ser ut som en jättestor scartkontakt) på ABS-styrenheten.
            Lossa kontakten och granska stiften. Hittar du något som ser ärgat ut, gör rent det försiktigt. Akta bara så att det inte går av!

            Comment


            • #7
              Jag gjorde som du beskrev tempra, värderna såg bra ut väldigt små avvikelser. Sitter det nån säkring,relä för abs? Kan nån beskriva vilken plats i så fall tack!
              [img]on

              Comment


              • #8
                Originally posted by raverfredde
                Jag gjorde som du beskrev tempra, värderna såg bra ut väldigt små avvikelser. Sitter det nån säkring,relä för abs? Kan nån beskriva vilken plats i så fall tack!
                Då skulle nästa steg vara att försöka läsa ut ev. felkoder ur ABS styrenheten mha FiatECUscan och ett interface (i form av en KKV kabel + Fiat adapter som du köper billigt på exv ebay.)

                Comment

                Working...
                X