Announcement

Collapse
No announcement yet.

Insprutproblem Punto Gt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Insprutproblem Punto Gt

    Goddag!
    Nybliven punto gt ägare och när jag ligger i drar på trean o fyran så tänds lampan som indikerar insprutningsproblem. Någln som kan ha en aning om vad som är fel?? Bilen är helt original och har ett nytt fräscht luftfilter. Förra ägaren har haft den ståendes ganska länge så kan det ha koksat igen någonstans??
    Mvh Pontus

    Punto GT -95
    Mitsubishi Lancer Evolution III

  • #2
    Om insprutningslampan tänds så genereras troligen felkoder. Om du kan få hjälp att läsa ut dem?
    Händer nåt mer än att lampan tänds, eller går den orent eller tappar kraft då?
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Vad jag märker händer ingenting. Den går lika "bra" som innan. Laddet far fram o tillbaka hela tiden tycker jag. Var sitter magnetventilen på dessa bilar? Låter precis likadant som när min saab 900 t8 dummade sej. Ett slags tickande ljud.
      Ska kolla över alla slangar någon helg o se om dom är hela med.
      Mvh Pontus

      Punto GT -95
      Mitsubishi Lancer Evolution III

      Comment


      • #4
        Härligt med GT:s, otroligt roliga bilar.

        Är du säker på att den inte är chippad eller liknande? Chip har annars en förmåga att få insprutningslampan att lysa.

        Felkoder kan du utläsa själv, så nedan för en guide jag postade tidigare i detta forum;

        Läsa felkoder GT
        En bra sak med GT:n är att man själv kan läsa av ev. felkoder. På så sätt kan det vara lättare att lokalisera ev fel.

        Så här gör du:

        Börja med att koppla loss batteriet en stund. Detta för att rensa systemet på gamla koder.

        Efter några minuter ansluter du allt igen och startar bilen. Kör ev en bit om felet uppstår när du kör.

        Sen stänger du av bilen igen. I motorutrymmet, strax ovanför batteriet finns en liten plastlåda, svart och stor ungefär som en GB Big-Pack På vänstra sidan av denna låda sitter en kontakt med tre hål. Dra undan gummit i underdel av kontakten för att se vilken kabel som går till vilken anslutning. Du ska leta efter den blå/vita.

        När du hittat den blå/vita kabeln sätter du på tändningen. Låt alla varningslamport slockna.

        Sen tar du en bit kabel och trycker in i anslutningen, den andra änden jordar du på t ex insuget. Håll den där i 4-5 sekunder.

        Nu kommer varningslampan för spridarfel att lysa i 1-2 sekunder. Sen kommer den att blinka i omgångar, t ex 2 snabba blink, 2 sekunder paus, 1 snabb blink, 2 sek paus osv.

        Räkna blinkningarna och du kommer få fram en kod, t ex 1-2-1-4. Denna kod jämför du med tabellen nedan, som jag tagit från ett annat forum.


        4444 – No errors in the ECU, no malfunctions
        1211 – Battery tension anomaly – tension either <10 volt or >16 volt
        1214 – Water temperature sensor – water temp. either >140°C or <-35°C
        1216 – Throttle potentiometer sensor – closed or open circuit
        1221 – Air Flow Meter (hot wire sensor) – short circuit or broken circuit
        1223 – Inner circuit lambda probe - ECU not working
        1224 - lambda probe – lambda tension < 0,09 V or > 1,1 V
        1225 – Air Flow Sensor - >140°C or <-35°C
        1226 – Ignition Module (coil)
        1233 – Idle-motor final stage
        1235 – Air conditioning compressor – IN signal
        1236 - Air conditioning compressor – OUT signal
        1244 – Final stage canister electro-valve short circuit or open circuit – ECU malfunctions
        1251 – ECU defective – (RAM or EPROM)
        1252 – Tachometer sensor signal
        1255 – Phase sensor signal
        1256 – RPM sensor
        1257 – Bottom Dead Center signal sensor – Check the Air Gap
        1265 – Injection warning light malfunction
        1311 – Electroinjector cylinder 1
        1312 – Electroinjector cylinder 2
        1313 - Electroinjector cylinder 3
        1314 - Electroinjector cylinder 4
        2111 – Knock sensor malfunction
        2114 – Throttle potentiometer sensor (
        2116 – Invalid test – repeat the operation
        2124 – Phase sensor
        2125 – Barometric capsule
        2133 – Not defined
        2134 – Over-boost electrovalve (Pierburg) malfunction – short circuit / open circuit


        Malfunctions are kept in memory for some engine start-ups, then they are gradually removed. To reset the memory just unplug the ECU or a battery cable for a couple of minutes.

        errata corrige:

        1257: it's TOP, not bottom
        2114: Throttle potentiometer sensor (false contacts or bugs)
        Fiatlös

        ___________________

        Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

        Comment


        • #5
          Den borde gå bättre om den vore chippad tycker jag. Just nu är den ingen raket hehe. Ja såg tråden med felkoder o jag ska testa det nåndag :-) Tack så mycket!
          Mvh Pontus

          Punto GT -95
          Mitsubishi Lancer Evolution III

          Comment


          • #6
            Hur mycket laddar den just nu?
            Fiatlös

            ___________________

            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

            Comment


            • #7
              Den går ungefär till hälften av originalmätaren. Ibland lite mer.
              Mvh Pontus

              Punto GT -95
              Mitsubishi Lancer Evolution III

              Comment


              • #8
                Originally posted by Pontus81
                Den går ungefär till hälften av originalmätaren. Ibland lite mer.
                Mitten är ju 0,8 bar, så kanske 1 bar som högst. Vet inte hur exakt originalmätaren är men det verkar lite lågt. Overboost-funktionen ska tillåta högre ladd under 20 sek (om jag inte minns fel) så den borde åtminstone ladda 1,2 bar.

                GT-diggare, vad ska originaltrycket vara?
                Fiatlös

                ___________________

                Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Putt
                  Mitten är ju 0,8 bar, så kanske 1 bar som högst. Vet inte hur exakt originalmätaren är men det verkar lite lågt. Overboost-funktionen ska tillåta högre ladd under 20 sek (om jag inte minns fel) så den borde åtminstone ladda 1,2 bar.

                  GT-diggare, vad ska originaltrycket vara?
                  Har ej mekat GT men;

                  brukar inte det bli grundladdtryck om det läcker i ngn wastegateslang alt. om man råkat skifta på slangarna till magnetventilen?

                  Comment


                  • #10
                    Var sitter magnetventilen nånstans då??
                    Mvh Pontus

                    Punto GT -95
                    Mitsubishi Lancer Evolution III

                    Comment


                    • #11
                      Det sitter en svart "låda" mitt i motorrummet på torpedväggen, strax till höger om motor. På vänstersidan av den sitter det en guldfärgad ventil med en elektrisk kontakt och 3 3mm tryckslangar in. Om jag inte minns helt fel..... Kan vara högersidan också, men du kan inte missa den, för det är bara lite elektronik och säkringar där, borsett från den här ventilen.
                      edit: Du får lossa de två skruvarna och lyfta bort den svarta kåpan för att se ventilen....

                      Min gamla GT2:a hade ett maxtryck på 1.3bar (enl. manualen), har för mig att en GT1 eller GT3 har ett tryck på 1.2bar. Sjunker ner mot 0.8 vid höga varv.
                      Bilen skall inte ha några överladd in i rött, har den det så ta loss magnetventilen och skölj den i lite T-sprit eller något bra oljelösande. Det stoppade mina överladd i alla fall.

                      Vill du ha mer kräm ur bilen så har jag en downpipe, kattersättare, chip till en GT2 och pysventil samt lite gula samco silicon-rör. Skall väl ge en 170hk med de moddarna har jag hört. Hör av dig om du är intresserad. Fast du bör nog lösa problemet med lampan först.
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by tempra33
                        Har ej mekat GT men;

                        brukar inte det bli grundladdtryck om det läcker i ngn wastegateslang alt. om man råkat skifta på slangarna till magnetventilen?
                        Är en slang av så ger bilen skenande ladd, wastegaten öppnar ju inte i så fall. Skulle därför tro att om det läcker i en slang så får du mer tryck, eller i alla fall större överladd om det läcker.
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          Men om jag har läckage i en slang som är trycksatt efter spjällhuset så lär jag ju få ryckig gång. Väntar på nya lysrör i garaget så ja ser något sen ska d felsökas!
                          Mvh Pontus

                          Punto GT -95
                          Mitsubishi Lancer Evolution III

                          Comment

                          Working...
                          X