Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uno 75 - Växellänkage trasig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uno 75 - Växellänkage trasig?

    Har snackat med en kille som säljer en Fiat Uno 75, och som enligt honom själv har en trasig axeltapp/länkage vid torpedväggen som väljer växlarna.. Jag bara undrar om någon känner till detta typ av problem på just Uno, eller har hört talas om det förut och vad det egentligen kan vara som han menar?

  • #2
    Är det den här?

    http://www.blocket.se/stockholm/Fiat....htm?ca=11&w=1

    Jag var och tittade på den för ett tag sedan isf.
    Christian

    Kör nu:


    I garaget:

    Comment


    • #3
      Ja precis. Jag snackade med honom i telefon och fick problemet berättat för mig, men blev mest nyfiken på vad felet var.. Kollade du på det nåt eller?

      Comment


      • #4
        [QUOTE]Originally posted by busta_rhyme
        [B]Ja precis. Jag snackade med honom i telefon och fick problemet berättat för mig, men blev mest nyfiken på vad felet var.

        Hejsan har haft 4uno,s varav 3 äldre där jag har fått plock bort leden på växellådan sitter bed 3 m8bult. sedan sitter det en bult säkert m10 i leden för längsgående rörelse brukar vara den som det har blivit gravrost så det kärvar. ganska lätt att åtgaärda tror att jag höll på ett par timmar.

        Anders

        Comment


        • #5
          Jag tittade på det och det verkar inte omöjligt om man får tag på delen. Det verkar vara den del som nämns tidigare i tråden, som en slags p-ände. Är du spekulant så kan det vara bra att veta att bromsarna behöver gås igenom och det luktade lite bensin när motorn var igång.
          Christian

          Kör nu:


          I garaget:

          Comment


          • #6
            ok. I dagsläget är det inte så värst intressant för mig att åka och titta på den med den informationen jag har om ev brister, med det priset som är satt.. Men tack för all feedback.. Grymt bra att man har forumet till hjälp!

            Comment


            • #7
              Har råkat ut för detta problem, på bägge mina Uno´s
              Och då bör man ta tag i problemet med en gång, så man inte brukar våld, för då ka man förstöra dessa stag.
              Det är rosten som ställer till det, fast bilen kanske används varje dag. Står bilen stilla ett tag, kan det nästan vara omöjligt att få i växlarna sen.
              Det är att plocka isär så mycket man kommer åt, och sen smörja och åter smörja. Man kan börja med WD40 först, och sen vanlig olja. Om man är två, en i bilen som rycker i spaken, och en utanför/under som smörjer, så går det lättare.

              Ett annat problem som kan uppstå, det är att det blir omöjligt att få i backen. Då har man säkerligen fått fukt/kondens i locket som sitter ovanpå lådan. Det sitter en fjäder under locket, som rostar ihop.
              Återigen, smörja - smörja. Detta lock sitter synligt och lätt åtkomligt från motorrummet.
              //R//

              Comment


              • #8
                Han sa att han inte kört med den sedan 2007..

                Comment


                • #9
                  ""med det priset som är satt..""

                  5 000 är väl inga pengar för den där. Och lite fix med växelreglagen kan inte kosta skjortan om man gör det själv.
                  Ang kulbultarna till länkaget. Borde inte det gå att fixa hos någon som säljer maskindelar? På jobbet brukar vi köpa lösa sådana för gaseglage, då för M6. Skulle tro att det finns i lite grövre dimensioner också. ( Om det nu är stört omöjligt att få tag på originaldelar )

                  Jag renoverade växelreglaget, nästan komplett på min förra Uno, men det var rätt många år sedan. Kanske har det blivit svårt med reservdelar till den nu.
                  Fiat Punto Easy 1.2 -13
                  Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                  Comment


                  • #10
                    Nej, klart 5tusen inte är några pengar för en fin Uno med det miltalet. Eftersom jag återigen är student (med fru, barn dessutom) så blir man lite snålare på diverse utlägg (både bilar och delar)..

                    Hur pass knepigt är det att renovera växellänkaget då? Vad behövs för delar, vad krävs för jobbet osv?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by busta_rhyme
                      Nej, klart 5tusen inte är några pengar för en fin Uno med det miltalet. Eftersom jag återigen är student (med fru, barn dessutom) så blir man lite snålare på diverse utlägg (både bilar och delar)..

                      Hur pass knepigt är det att renovera växellänkaget då? Vad behövs för delar, vad krävs för jobbet osv?
                      Stopp och galopp, gör nu klart 124:an med turbosnurran innan du ger dig på nåt annat projekt

                      Comment


                      • #12
                        Precis! Jag vill inte ha något till projekt, bara en jävligt billig bil att köra min dotter till dagis med.. Sålde min Volvo V40 idag för 4000 kr och behöver bil NU att köra med.. Och våga inte föreslå något annat än Fiat!

                        Comment


                        • #13
                          Klarar du av att slänga in en turbosnurra i en 124 så är en renovering av ett växellänkage en barnlek. Finns kanske någon här som har beggade delar? Eller finns säkert på nån bilskrot för nån mindre peng...
                          Fiat Punto Easy 1.2 -13
                          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by busta_rhyme
                            Precis! Jag vill inte ha något till projekt, bara en jävligt billig bil att köra min dotter till dagis med.. Sålde min Volvo V40 idag för 4000 kr och behöver bil NU att köra med.. Och våga inte föreslå något annat än Fiat!
                            Jag är inte feg så jag vågar, kanske går att pruta. Om motorn är skött med regelbundna oljebyten så är det ju Alfas kanske vettigaste familjebil med kamkedja, relativt bensinsnål samt tillräckligt med pulver och enorm skuff. Dock en bit att åka och kolla.


                            http://www.blocket.se/goteborg/Alfa_....htm?ca=10&w=3

                            Comment


                            • #15
                              Jag hade en 155 Q4 som jag försökte använda på vintern. Aldrig mer. Dessa handtag frös fast jämt och ständigt vilket resulterade i att handtagen tillslut gick sönder när jag inte fick upp dem..

                              Comment

                              Working...
                              X