If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Originally posted by per Krokig drivrem? Förklara gärna.
Först tänkte jag fraktskada. Sen såg jag att krokigheten är tillverkningsfel (dåligt skuren). Frågan är om det finns någon risk med att montera en rem i detta skick.
I mina ögon är remmen skuren på ett felaktigt sätt under tillverkningen. Den går inte få rak. En annan ledtråd är förstärkningstråden är delvis oblottad (bilderna visar det).
Bryr sig en bilmekaniker om det?
Som underhållstekniker har jag reklamerat remmar som inte uppfyller toleranserna.
Originally posted by strutt I mina ögon är remmen skuren på ett felaktigt sätt under tillverkningen. Den går inte få rak. En annan ledtråd är förstärkningstråden är delvis oblottad (bilderna visar det).
Bryr sig en bilmekaniker om det?
Svar nej.
Den sträcks och blir rak & fin när den är spänd på plats.
Originally posted by strutt Heter det inte drivrem? :P
Det är en drivrem bland flera, just denna är till generator (och vattenpump om jag inte minns fel?). Enda multiribbremmen som Punto (iaf utan AC) har tror jag. Sen har vi kamremmen som är kuggad. Dagens lektion över!
Jag hade också monterat den där remmen utan att blinka. Kan inte påminna mig om att jag någonsin fått en drivrem som varit 100%-igt rak, varesig multirib eller kilrem (osäker på benämningarna av remtyp dock).
Comment