Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slangvärmare i Fiat 45ie -89

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slangvärmare i Fiat 45ie -89

    Jag efterlyser tips på var man bäst placerar en slangvärmare i en Fiat 45ie!

    Värmaren är en universalvärmare från Biltema och ingen specifik monteringsanvisning medföljer, därför behöver jag heta tips ...

  • #2
    Värmaren behöver placeras så att det värmda vattnet kan stiga för att cirkulationen genom motorn ska fungera. Och inte på kylarslangen utan innanför termostatslingan.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Varför ska du ha en slangvärmare?
      Jag har ju alltid haft blockvärmare på mina. Finns inget lämpligt ställe att placera en slangvärmare på denna motor.

      För som TurboB skriver, så måste den placeras så att du får cirkulation. Annars så får du ingen värmeeffekt + att att värmaren bränns snabbt.
      //R//

      Comment


      • #4
        Tack för era svar. Jag monterade tidigare en slangvärmare på min Audi A4 och den funkar så klockrent så det var därför jag tänkte montera en sån även på Fiaten.

        Rolando: Är det "svårt" att komma åt stället där en blockvärmare ska monteras?

        TurboB: Var mer exakt tycker du jag ska sätta slangvärmaren, om jag nu väljer en sån? Efter termostathuset - kan det vara nåt?

        Comment


        • #5
          Jag har haft en Panda med FIRE motor och då monterades blockvärmaren på baksidan mot brandväggen på passagerarsidan.
          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

          Comment


          • #6
            De motorer jag har sett så finns det alltid en liten cirkulation även om termostaten e stängd. På så sätt så kommer slangvärmaren att funka utmärkt!
            Ska själv köpa en o sätta på familjebilen.
            Sätt den så långt ner som möjligt så stiger värmen.
            Mvh Pontus

            Punto GT -95
            Mitsubishi Lancer Evolution III

            Comment


            • #7
              På en Audi A4 kan man inte använda något annat. Det är ju en slags slangvärmare, som du sticker in i blocket, men den monteras ju på slangen, en slags kompromiss.

              Den är inte alls svårt att montera en blockvärmare på din bil.
              Precis som Ante skriver, så ska den monteras där höger frostbricka sitter (sett från insidan av bilen. Med Firemotorn i Uno´n har du relativt ju gott om plats att meka. Pandan lite mindre med utrymme.
              Du får ju så mycket bättre effekt på en blockvärmare också.
              //R//

              Comment


              • #8
                Tack för tipsen! Det är mycket värt när man som jag är nybörjare på Fiat!

                Comment

                Working...
                X