Announcement

Collapse
No announcement yet.

luftflöde förgasare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • luftflöde förgasare

    Tjena

    Har dubbla weber dcoe 40 på min 128a 1,1

    Port nummer ett som går till ettans cylinder förbrukar dubbelt så mycket luft som de övriga tre..
    Vad beror det på och hur åtgärdar man det? Det gäller tomgång

    Spjället är rätt ställt vad jag ser med blotta ögat.

  • #2
    Re: luftflöde förgasare

    Originally posted by radical_minus

    Spjället är rätt ställt vad jag ser med blotta ögat.
    Utan att ha någon kunskap om bilförgasare (gällande förgasare har jag uteslutande skruvat hoj) skulle jag spontant gissat på synkroniseringen.
    Huruvida denna görs på samma sätt på MC törs jag inte säga, men om så är fallet räcker det inte med ögonmått.

    Panda 169

    Comment


    • #3
      Om det är synkfel så borde ju hela förgasaren gå dåligt jämfört med den andra. Nu är det bara ena porten. Synkfel borde ge fel luftflöde när man får upp varvtalet men då går de lika rent bägge.

      Comment


      • #4
        Det är nog här jag kommer ordentligt till korta, men synkar man inte varje spjäll individuellt även om det är en förgasare per två cylindrar?

        Min upplevelse har varit att taskig synk maskeras vid högre varvtal och högre belastning men ställer till det vid krypkörning etc.

        Panda 169

        Comment


        • #5
          Det är ju samma axel själva spjället hänger på. Sålänge inte själva "locket" är skevt så borde det väl inte va olika? Själva locket eller spjället är ju fastbultad på en genomgående axel. I bägge portar.

          Det ligger ju smtidigt ngt i det du säger.. för luftflödet går ju liksom inte justera på annat sätt.
          Venturin kan det påverka?

          Comment


          • #6
            Hej! Jag skulle börja med att ställa ventilspelet, synkroniseringen är ju mellan förgasarna,så det ska ju inte påverka.

            Comment


            • #7
              Jo det måste ju göras iaf. Men det är nog inte det.. spelet är stort på alla cylindrar

              Comment


              • #8
                Originally posted by radical_minus
                Det är ju samma axel själva spjället hänger på. Sålänge inte själva "locket" är skevt så borde det väl inte va olika? Själva locket eller spjället är ju fastbultad på en genomgående axel. I bägge portar.

                Det ligger ju smtidigt ngt i det du säger.. för luftflödet går ju liksom inte justera på annat sätt.
                Venturin kan det påverka?
                Kollade lite sprängskisser på Weber DCOE och kan se att det inte funkar som jag hade föreställt mig.
                Kan det vara att spjällaxeln är något vriden och därmed öppnar något mer i ena änden?

                Panda 169

                Comment

                Working...
                X