Announcement

Collapse
No announcement yet.

känns det igen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • känns det igen?

    Vårens första tur är avklarad, i strålande påskväder dessutom :-)

    Härligt o se garage objekten rulla ut här o där.

    Fast! när bilen blivit varm och jag stängt av den startar den inte igen?!?
    Inte förräns den fått stå ett bra tag, typ svalnat lite, då startar den hur bra som helst igen.

    Tips på åtgärder mottages tacksamt
    JH

    20vT

  • #2
    Är inte det dålig kondensator eller spole? Har iof haft problemet på en bil att det var "osynlig" oxid på batteripolerna. Då steg resistansen (spänningsfall) när bilen gått ett tag bilen gick inte igång förrän den stått ett tag. Jag upptäckte det då det blev ett stort spänningsfall när startmotorn gick, när man tex hade lyset på blev det inget spänningsfall. Tog ett tag att felsöka kan jag meddela. Kanske en troligare orsak än att kondingen eller spolen skulle gått sönder under vinterpausen.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      Tack Ante!
      Det är just en sådan felsökning jag vill slippa, så ditt svar var välkommet :-)

      Originally posted by Ante View Post
      Är inte det dålig kondensator eller spole? Har iof haft problemet på en bil att det var "osynlig" oxid på batteripolerna. Då steg resistansen (spänningsfall) när bilen gått ett tag bilen gick inte igång förrän den stått ett tag. Jag upptäckte det då det blev ett stort spänningsfall när startmotorn gick, när man tex hade lyset på blev det inget spänningsfall. Tog ett tag att felsöka kan jag meddela. Kanske en troligare orsak än att kondingen eller spolen skulle gått sönder under vinterpausen.
      JH

      20vT

      Comment


      • #4
        Låter snarare som kass tempgivare el.dyl... Har du OBD-diagnoskittet? Om man kan se nån felkod där.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Jo jag har obd grejerna men får ingen ordning på mjukvaran :-(
          JH

          20vT

          Comment


          • #6
            Jag var inne på gamla bilar, så glöm det där med kondingen och spolen
            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

            Comment


            • #7
              Per!
              Utveckla gärna ditt svar liiite till :-)
              Vart, vilken tempgivare och vem kan dyl vara i detta drama?
              Startmotor, bräsnlepump fungerar som vanligt. Motorn hostar inte ens, beter sig som om den är helt utan tändning!!

              Originally posted by per View Post
              Låter snarare som kass tempgivare el.dyl... Har du OBD-diagnoskittet? Om man kan se nån felkod där.
              JH

              20vT

              Comment


              • #8
                Originally posted by epostiljon View Post
                Per!
                Utveckla gärna ditt svar liiite till :-)
                Vart, vilken tempgivare och vem kan dyl vara i detta drama?
                Startmotor, bräsnlepump fungerar som vanligt. Motorn hostar inte ens, beter sig som om den är helt utan tändning!!
                Vevaxelgivaren brukar (för det mesta) var den enda givaren som gör att bilen blir helt död.
                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                Comment


                • #9
                  Jag har aldrig haft det problemet på min Coupe så jag vet inte vilken det skulle vara.. Men en diagnos kan ge svaret! Om inte du får ut kanske Fiat kan?
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Problemet kvarstår!
                    Fast det visar sig att bilen inte ens behöver startas för att inte gå igång efter en stund. Den behöver alltså inte bli varmkörd ens. Det räcker med att tändningen är på i ca 15-20sec för att det ska krävas en paus i avstängt läge för att den ska starta?!
                    Kan det ha att göra med key-code joxet börjat jag fundera?
                    JH

                    20vT

                    Comment


                    • #11
                      Ja lyser CODE-lampan?
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Nix. Tänkte jag skulle prova med ett vanligt blybatteri 55ah. Det 38ah gelbatteri som jag hade förra säsongen dog i vintras för att jag glömde hålla det laddat. Det gel batteri jag har i nu är identiskt men skicket på det kanske är annorlunda.
                        JH

                        20vT

                        Comment


                        • #13
                          Där kan vi ha en ledtråd ja.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Nytt batteri gjorde susen, skönt!
                            JH

                            20vT

                            Comment


                            • #15
                              Gott
                              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                              S/y Mascot
                              S/y Rebell
                              20vT
                              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                              Comment

                              Working...
                              X