Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kopplingsproblem Punto 80 -01

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kopplingsproblem Punto 80 -01

    Hej!
    I December märkte jag att kopplingen slirade lite o märkte att det var nog dags för byte, sagt o gjort, köpte kopplingssats från Tyskland ,orginal Valeo koppling!
    Jag lämnade in den (på grund av dåligt med tid) på en stor lokal bilverkstad som även har fiat professional, den har högt anseende o är en seriös verkstad!

    Mitt problem är att nu när snön är borta så märker jag att när jag varvar upp bilen eller i motorvägsfart gasar på så slirar kopplingen, den drar inte utan att slira, luktar koppling efter jag har hållt över 3000varv på landsväg, hur fan är det möjligt?

    Kopplingen är väl hydralisk o vad jag kunnat läsa i Haynes så ska man inte behöva justera något, Den tar väldigt högt upp tycker jag nästan precis när man släpper pedalen, om det varit vajer skulle jag justerat kopplingsvaijern för det känns nästan som den kunde ligga på lite.

    Vad tror ni?
    Vill ha lite mer kött på benen innan man äker ner till verkstaden o anklagar dom för något.

    MVH Alf
    4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
    2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
    Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

    Punto 80 ELX 16v -01
    Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
    Ducato 2,5TD -92 flak
    Tel 070-5512431

  • #2
    Är det möjligt att det läcker olja/vatten i närheten som orsakar slirandet?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Hej Per!
      Jag ska försöka kolla om det går att se uppifrån, verkstaden skulle säkert sagt till innan dom satte ihop den annars.
      Läste lite på webben, där klagar några över att orginalkopplingarna är klena o tar slut fort,typiskt när man försöker köpa orginal!

      Affe
      4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
      2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
      Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

      Punto 80 ELX 16v -01
      Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
      Ducato 2,5TD -92 flak
      Tel 070-5512431

      Comment


      • #4
        Reklamera omgående och begär ett avhjälpande mht Konsumenttjänstlagen § 20.
        Spara kopia på reklamationen som man naturligtvis inte gör muntligen.
        Verkstaden kommer troligen att skylla på ditt egna inköpta material. Bevisbördan för ett materialfel åvilar dock verkstaden.

        Reklamation ska normalt ske inom 2 mån från det du har/borde ha märkt felet.
        Last edited by tempra33; 9 April 2013, 19:52.

        Comment


        • #5
          hmm läcker den på ingående axel tro?

          hur mycket har du kört ??

          Comment

          Working...
          X