Announcement

Collapse
No announcement yet.

bensinfilter 124 ? det är jättestort ! Varför?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bensinfilter 124 ? det är jättestort ! Varför?

    Är det bara ett filter eller har det någon annan extra funktion?

    stort som en tegelsten.

    124 spider med insprutning

    / johan
    garaget är fullt med 80-tal

  • #2
    Har du en bild?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Click image for larger version

Name:	2013-04-21 10.40.09.jpg
Views:	1
Size:	75.7 KB
ID:	248259
      garaget är fullt med 80-tal

      Comment


      • #4
        Kolkanister?? Nån funktion för miljön...
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment


        • #5
          Bensinångorna i insug och bensintank ventileras genom ett system med ventiler och backventiler, drivet av insugningsvakuum, genom kolfiltret. Annars skulle det stinka bensin i garaget. Finns på alla produktionsbilar med insprutning. På förgasartiden så var miljöfrågorna inte lika aktuella men framför allt så finfördelar och förångar en förgasare inte bensinen på samma sätt som ett insprutningssystem.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #6
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              aha tack för det.
              Men om det är kol i är det kanske dags att fylla på?
              det som fick mig att inte bara slänga ut det var en text med "fuel vapour"
              garaget är fullt med 80-tal

              Comment


              • #8
                Vet ju alla gamla lokförare att det är dags att skyffla i mer kol!
                Annars stannar bilen.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Jag ska öppna det o kolla vad som finns i.
                  Googlar man på bränslefilter för spidern får man inte upp nån liknande bild utan bara stora runda burkar.
                  garaget är fullt med 80-tal

                  Comment


                  • #10
                    Precis, det är inget soppafilter. Och det är inte meningen att man ska öppna kanistern, kan tänka mig att man då har sönder den och du får slita ditt hår med att hitta en ny.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      ok
                      får kolla i bakluckan efter ett riktigt filter dårå
                      garaget är fullt med 80-tal

                      Comment


                      • #12
                        På Argenta sitter både pump o filter under golvet framför hö bakhjul, det är nog nåt liknande på din.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Om man inte störs av lite bensindoft i garaget och garaget inte har dörr direkt in till bostaden så kan du ta bort burken och alla slangar som hör till. Se bara till att plugga alla nipplar där du tar bort slangar så du inte får insugsläckage. På en så gammal bil bryr sig Bilprovningen aldrig om att kolla om det ens finns kvar. Jag har tagit bort allt på min Coupe 16vt för att rensa upp så man ser och kommer åt allt annat.

                          På 124 sitter bensinfiltret någonstans runt bakaxeln har jag för mig. Du får krypa under.
                          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                          Comment


                          • #14
                            men går inte bensinslangen in i den från tanken?
                            Eller har jag sett fel på slangarna? bensinfilter på utsidan låter utsatt. ska kanske läsa boken
                            garaget är fullt med 80-tal

                            Comment


                            • #15
                              Jo, avluftningen från tanken ska också filtreras, så det går rimligtvis ett plaströr mellan burken och tanken också.
                              Som jag nämnde så är det massor av rör/slangar och ventiler som går överallt men systemet är helt fristående och oberoende.
                              Bensinfiltret och pump sitter fortfarande under bilen.
                              Sen är det väl bättre att bensinen rinner ut på backen istället för in i kupén om nåt går sönder?
                              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                              Comment

                              Working...
                              X