Announcement

Collapse
No announcement yet.

Unomotor och Puntomotor likadana??

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Unomotor och Puntomotor likadana??

Är det några skillnader på motorfästen o dylikt på en 1,3l uno turbo motor ich en 1,4l punto gt motor?? Eller går det att byta ut rakt av utan ombyggnationer??
    Mvh Pontus

Punto GT -95
    Mitsubishi Lancer Evolution III

Block och topp är samma gjutning på 1,3 och 1,4. Däremot är det helt olika chassin så du behöver flytta över motorfästena till den motor som ska in. Låt mig gå till verkstan och kolla hur det ser ut på GT:n.
    Vilken motor ska in i vilken bil? Motorfästena är kanske inte det enda du behöver fundera på?
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

Comment

Unomotor ska in i punto! Kolla gärna detta! Styrbox, växellåda o drivaxlar ska oxå bytas i samma veva.Behövs något mera?
      Mvh Pontus

Punto GT -95

Comment

Det är olika framvagnskonstruktioner och spårvidd. Yttre drivknutarna passar med stor säkerhet inte i Puntons styrspindlar. Jag skulle nog satsa på att behålla Puntons drivaxlarna om inre drivknutarna passar på Uno-lådan. Annars behålla Puntolådan och byta bara motor med tillbehör.
        Att få det elektriska att fungera i Punton med en främmande kabelstam kommer bli en utmaning ...
        Jag tror växellänkaget på Uno Turbon är ganska unikt så mycket talar för att man vill behålla Puntons växellåda.
        Jag kolla och se hur det ser ut på båda.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

Comment

Vore jättesnällt om du ville göra det. Så får vi se om det e nån idé att påbörja ett sånt projekt.
          Mvh Pontus

Punto GT -95

Comment

Hunnit kolla ännu? Tanken e att ja ska köpa motor o allt på torsdag så vore guld om jag visste hur mycket jobb det är innan dess.
            Mvh Pontus

Punto GT -95

Comment

Längd på drivaxlar, dimension och splines på drivknutar, helt annat växellänkage och att framvagnarna är helt olika gör att det enda rimliga är att behålla växellådan och bara byta själva motorn. Det är samma gjutblock på Punto GT och Uno Turbo Mk1 och Mk2 vilket gör att det borde gå att flytta över höger motorfäste. De andra två upphängningarna/fästena sitter på växellådan. GTns växellåda borde passa direkt på Unomotorn, i alla fall om det är en -88 eller senare.
              Enda motivet att vilja sätta i Unolådan är om den är ombyggd till dogbox eller något liknande.

Som jag gissar så har du hittat en toktrimmad Uno Turbomotor eller har en rasad topp eller något annat motorproblem på GT.
              Frågan är då: Kan du inte flytta över trimmet från Unomotorn till GT, t.ex. kam, större turbo, extraktorgrenrör eller vad det kan vara? eller är det jättemycket gjort åt bottendelen också på Unomotorn?
              Om du kan flytta över trimmet behöver du inte byta motorstyrning och kanske kan begränsa jobbet till en mappning av ECUn. Konsekvensen av att byta ut alla kompnenter till motorstyrningen, operera in en ny kabelstam till den nya motorn i GTns befintliga elsystem är att du får ett jättejobb på halsen. Risken är stor att projektet aldrig blir färdigt.

Fördelen med GTn är att den från början har 133 hk mot UnoT 100 hk trots att det är samma motor i grund och botten. Punton är dessutom möjlig att mappa eftersom det är en digital Bosch Motronic. Unons har två ECUer, en Marelli för tändning och en Bosch LE Jetronic för insprutningen, och är analog dvs insprutningstider styrs med motstånd och kondensatorer istället för datavärden i en tabell.
              Kan du skriva en rad om varför du vill swappa? Då blir det lättare att ge vettiga och relevanta råd.

Comment

Det är motorn som ligger till salu här på forumet jag tänkt att köpa o byta ut isf. Men det låter ju ganska idiotiskt om ja läser det du skrivit. Egentligen så är det bara turbon jag ska ha i den setupen. Tack för svaret då har ja lite mer kött på benen!
                Mvh Pontus

Punto GT -95

Comment

Jag kollade annonsen. Motorn verkar seriöst byggd och 5000 kr är löjligt billigt med tanke på jobb och delar. Den skulle passa klockrent i ett t.ex. en X1/9 där man bygger från nytt. Eller bygga en racer av en Cinquecento med bur och hela kitet. Det finns massor med knasiga projekt man kan hitta på.

I ditt fall så vore det betydligt enklare att uppgradera. GIK kan uppgradera GTns turbo och du slipper fixa flänsar och adapter för grenrör och downpipe som passar.
                  Ett billigt Steg 1 till Punto GT är SEB chip + en beg Coupe intercooler + ev justerbar bränsletryckregulator om chipet kräver det.
                  Steg 2 kan vara uppgraderingsturbo och en mappning. Jag tror att FC Performance, som många anlitat här på SFK, klarar att mappa Puntons ECU.

Comment

Men bara köpa motor isf och lägga i skulle det funka? Använda v-låda o allt annat från punton.
                    Mvh Pontus

Punto GT -95

Comment

Working...
                    X