Är det någon som svurit åt konstruktionen på vänster drivaxeltätning? Ska nämnligen byta på min Panda i helgen och jag kan minnas att jag har gjort det en gång tidigare på en annan och det var då fan inte det lättaste. Är det någon som har ett tips om ett smidigt sätt att byta drivaxeltätningen?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Vänster drivaxeltätning på Panda mfl
Collapse
X
-
Vad jag minns ( inte mycket ) så behöver du bara ta bort drivaxeln? Damasken tätar direkt mot växellådan och drivaxeln, dvs oljan rinner ut om det går hål på den. Knutkorset som sitter innanför damasken behöver avlägsnas innan du tar bort damasken. Problemet kan vara att lossa drivaxelns "centrummutter" vid navet.
Lycka till.
/AnteHar: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87
-
Ooops..
Nää Ante.. ursäkta, men jag vet nock vad jag talar om, och jag vet även om hur man byter damasker. MEN! Vänstra drivaxeln har en icke roterande damask. Drivaxeln har ett lager påpressad som sedan damasken är överträdd på. Och det är denna lager som funkar som drivaxeltätning/packbox. Jag har bytt ett sådant lager en gång innan men det var ett rent helvete att få på den nya tätningen/lagret utan att deformera tätningen. Därför undrar jag om det är någon som sitter med en ide på hur man kan pressa i den nya tätningen utan att man skadar den.Fiat 500
Fordson Super Dexta -64
Kawasaki Z1A
Kawasak GPz1100A2
Suzuki Grand Vitara -11
Suzuki T500R
Comment
-
Kanske skiljer på olika årmodeller? Jag hade en 87:a och där var lagret du pratar om integrerat i den inre damasken. Som du säger så snurrade inte damasken med drivaxeln utan var bultad med en fläns vid växellådan.
/AHar: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87
Comment
-
Originally posted by Ante
Kanske skiljer på olika årmodeller? Jag hade en 87:a och där var lagret du pratar om integrerat i den inre damasken. Som du säger så snurrade inte damasken med drivaxeln utan var bultad med en fläns vid växellådan.
/A
Lossnade lagret ifrån axeln lätt?Fiat 500
Fordson Super Dexta -64
Kawasaki Z1A
Kawasak GPz1100A2
Suzuki Grand Vitara -11
Suzuki T500R
Comment
-
Originally posted by Czappa
Du har så rätt så.
Lossnade lagret ifrån axeln lätt?
/AHar: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87
Comment
-
Originally posted by Czappa
Det fanns bägge sorterna efter koll på datorn. Hade faktiskt den varianten som du nämnde (P-box). Busenkelt att byta.
Tack ändå.
/AHar: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87
Comment
Comment