Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vänster drivaxeltätning på Panda mfl

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vänster drivaxeltätning på Panda mfl

    Är det någon som svurit åt konstruktionen på vänster drivaxeltätning? Ska nämnligen byta på min Panda i helgen och jag kan minnas att jag har gjort det en gång tidigare på en annan och det var då fan inte det lättaste. Är det någon som har ett tips om ett smidigt sätt att byta drivaxeltätningen?
    Fiat 500
    Fordson Super Dexta -64
    Kawasaki Z1A
    Kawasak GPz1100A2
    Suzuki Grand Vitara -11
    Suzuki T500R

  • #2
    Vad jag minns ( inte mycket ) så behöver du bara ta bort drivaxeln? Damasken tätar direkt mot växellådan och drivaxeln, dvs oljan rinner ut om det går hål på den. Knutkorset som sitter innanför damasken behöver avlägsnas innan du tar bort damasken. Problemet kan vara att lossa drivaxelns "centrummutter" vid navet.

    Lycka till.

    /Ante
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      Ooops..

      Nää Ante.. ursäkta, men jag vet nock vad jag talar om, och jag vet även om hur man byter damasker. MEN! Vänstra drivaxeln har en icke roterande damask. Drivaxeln har ett lager påpressad som sedan damasken är överträdd på. Och det är denna lager som funkar som drivaxeltätning/packbox. Jag har bytt ett sådant lager en gång innan men det var ett rent helvete att få på den nya tätningen/lagret utan att deformera tätningen. Därför undrar jag om det är någon som sitter med en ide på hur man kan pressa i den nya tätningen utan att man skadar den.
      Fiat 500
      Fordson Super Dexta -64
      Kawasaki Z1A
      Kawasak GPz1100A2
      Suzuki Grand Vitara -11
      Suzuki T500R

      Comment


      • #4
        Kanske skiljer på olika årmodeller? Jag hade en 87:a och där var lagret du pratar om integrerat i den inre damasken. Som du säger så snurrade inte damasken med drivaxeln utan var bultad med en fläns vid växellådan.

        /A
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • #5
          Originally posted by Ante
          Kanske skiljer på olika årmodeller? Jag hade en 87:a och där var lagret du pratar om integrerat i den inre damasken. Som du säger så snurrade inte damasken med drivaxeln utan var bultad med en fläns vid växellådan.

          /A
          Du har så rätt så.
          Lossnade lagret ifrån axeln lätt?
          Fiat 500
          Fordson Super Dexta -64
          Kawasaki Z1A
          Kawasak GPz1100A2
          Suzuki Grand Vitara -11
          Suzuki T500R

          Comment


          • #6
            Originally posted by Czappa
            Du har så rätt så.
            Lossnade lagret ifrån axeln lätt?
            Vet inte om man skall kalla det ett lager... snarare en tätning. Inga problem att få bort det i alla fall.

            /A
            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

            Comment


            • #7
              Det fanns bägge sorterna efter koll på datorn. Hade faktiskt den varianten som du nämnde (P-box). Busenkelt att byta.
              Tack ändå.
              Fiat 500
              Fordson Super Dexta -64
              Kawasaki Z1A
              Kawasak GPz1100A2
              Suzuki Grand Vitara -11
              Suzuki T500R

              Comment


              • #8
                Originally posted by Czappa
                Det fanns bägge sorterna efter koll på datorn. Hade faktiskt den varianten som du nämnde (P-box). Busenkelt att byta.
                Tack ändå.
                Förmodligen skedde det någon förändring när FIRE motorn kom.

                /A
                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                Comment

                Working...
                X