Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Stilo 1,6 -02, start- och varvproblem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Stilo 1,6 -02, start- och varvproblem

    Jag köpte nyligen en Fiat Stilo som hade havererat efter att den hade startats i en backe. Problemet som uppstod var att bilen bara gick på tomgång, ingenting hände då man tryckte på gasen. På vägen hem efter köpet fick jag bilen att varva till 2500rpm efter att ha testat "the throttle relearn procedure", jag tänkte då att det inte kunde vara gasspjället som felade. Felkoderna jag fick var p1220 och efter ett tag också p1121 och p1122 som försvann lika snabbt. Efter att ha fixat jorden samt haft bort batteriet några dagar fick jag bilen bara att varva till 1300rpm och felkoden p0606 kom upp. Jag skickade då ECUn som jag hela tiden hade trott varit sönder till ACtronics. Efter att den skickats runt hela halva Europa fick jag den några veckor senare och problemet var det samma. Under hela tiden har bilen varit svår att starta, speciellt då bilen varit varm och nu börjar den vara omöjlig att få igång. Boxen för startspärren skickades med på samma gång som ECUn men det gjorde ingen skillnad.

    Finns det nån som varit med om något liknande eller har erfarenhet av sånthär, alla tips är av intresse!

  • #2
    Har inte haft problem som du beskriver men jag har haft en del problem med Stilon och det största felet var dålig jordkabel. Om du redan inte kollat upp vad dessa felkoder betyder så kommer beskrivningen här, kanske kan hjälpa någon annan att hjälpa dig.

    P1220 Series Throttle Control System Malfunction
    P1121 Throttle Position (TP) Sensor Circuit Intermittent High Voltage**
    P1122 Throttle Position (TP) Sensor Circuit Intermittent Low Voltage
    P0606 PCM Processor Fault - Felbeskrivning http://www.obd-codes.com/p0606

    Lycka till!
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Anledningen till att ECUn tillhandahåller felkoder är för att man ska veta vad som är trasigt.
      I ditt fall så bekräftar felkoderna precis den observation du själv gjort av bilens funktion och slutsatsen måste vara att gasspjällsgivaren/potetiometern är trasig.
      Innan man bytt ut den trasiga delen är det ingen större poäng att leta andra fel eller skicka iväg vare sig ECUn eller någon annan spännande del på bilen till felsökning.
      Du har ju fått reda på vad felet är.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #4
        Jag hade samma problem i början.
        Jag gick till en som raderade felkoderna och bytte batteri då funkade de det att starta bilen iaf.
        Har även problem med att starta bilen när den är varm, men det är startmotorn som krånglar för mig.
        Tror jag iaf, har inte bytt ut den än.

        Comment

        Working...
        X