Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bakbroms och Bromsreduceringsventil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bakbroms och Bromsreduceringsventil?

    Tjohej!
    Har precis besiktigat min lilla Tipo. Den klarade sig bättre än väntat vilket var trevligt. Fick bara tre anmärkningar och två av dem är busenkla att fixa. Den tredje är dock lite klurigare eftersom jag inte riktigt vet var jag skall börja.

    Fick underkänt på bromsarna bak. De tar typ nästan inte alls. Hehe! Höll på att få underkänt på bromsfördelningen fram också, men klarade mig precis så efter bakbromsarna skall jag ge mig på frambromsarna. Jag skall börja med att byta båda mina hjulcylindrar bak, tittade idag och det ser ut att läcka lite. Frågan är om detta räcker? Skall kanske passa på att byta bromsslangar bak också, lika bra när man ändå håller på. Tittade runt lite på mekonomens hemsida och hittade något som hetta bromsreduceringsventil. Vad är en bromsreduceringsventil för något?

    Skönt att bilen nästan har gått igenom besiktningen, har inte velat göra något med den innan eftersom jag varit osäker på hur mycket de skulle anmärka på i besiktningen. Fick bilen i vintras. Nu skall det dock fixas lite rost, nya fälgar och antagligen sänkning. Lika bra att fläska på när man ändå håller på. Finns väl inte så mycket man kan göra med motorn gissar jag. Det är en Tipo -89 DGT.
    .:: mattias
    .:: http://www.hellstedt.com/fiat

  • #2
    Kanske bör byta backar å trumma ibak oxå?
    Är det en 1.4 SOHC eller 1.6 DOHC? Vill du trimma lite så e det ju det vanliga: Avgassystem, Luftfilter, Porta toppen å byta kamaxel/ar. Sen kan man byta chip. Fixxa mera bränsle/luft. När man tröttnat på det är det väl bara å montera dit en turbo. Tycker man att det inte räcker så köper man sig en Lancia 2.0 16v turbo-motor å släpper i. Givetvis tillfixxad... Fasst då blir det väl en massa extrajobb med å få drivningen å hålla. =)
    Har sett lite firmor i England som trimmar 1.4l å 1.6l motorerna. Fixxa lite du så kan vi rejsa i sommar.

    //Rickard
    //Rickard
    http://tipo.sketfull.com

    Comment


    • #3
      Trummorna ser bra ut liksom backarna. Kan inte tänka mig att jag behöver byta dem.

      Jag har en 1.6. Vad DOHC står för vet jag inte men jag antar att det är en sådan jag har eftersom jag inte har en 1.4. Fast om jag skall vara helt ärlig vet jag inte vad jag har för motor egentligen. Det står 1600 cc på registreringsbeviset. Gissar att det betyder 1.6. Kanske kan någon klargöra detta för mig.

      Tack för dina tips. Skall fixa lite saker när jag får lite pengar över och då kommer det att bli till att mejsla och greja. Sedan kan vi nog rejsa
      .:: mattias
      .:: http://www.hellstedt.com/fiat

      Comment


      • #4
        Tjena!

        Byt hjulcylindrar och backar+TVÄTTA RENT TRUMMORNA om det har läckt.Troligen därför den bromsar dåligt.Du kommer INTE att kunna tvätta backarna.Tror det blir bra bak sen.Kolla om du har framok och allt annat i form fram innan du börjar med att titta på diverse cylindrar och ventiler...
        Mvh Alex.
        Last edited by kanskecoupe; 19 April 2003, 22:08.

        Comment


        • #5
          Förresten!

          DOHC=Dubbel OverHead Camshafts.Dubbla överliggande kamaxlar tror jag...
          Mvh Alex.

          Comment


          • #6
            Ok, bra! Nu vet jag vad DOHC står för.

            Skall testa ditt förslag med att byta hjulcylindrar och backar. Hur gör jag för att tvätta rent trummorna? Vanligt vatten och diskmedel kanske? Bromsarna fram fungerar tillräckligt nu, så jag låter de vara lite. Måste fixa bromsarna bak så att jag får igenom bilen genom besiktningen.
            .:: mattias
            .:: http://www.hellstedt.com/fiat

            Comment


            • #7
              Tjabba!

              Använd Rödbränsle=T röd.
              Mvh Alex.

              Comment


              • #8
                Japp DOHC dubbla kamar, SOHC enkel kam.
                1.6l DOHC har 90hk och 1.4l SOHC har 69hk. min är en 1.6l SOHC på 78hk. Från -91 såldes bara SOHC i sverige som jag fattat det.
                Det gör att det inte finns så många 1.6 SOHC på skroten.
                Skulle vara lite intressant å se hur DOHC går mot SOHC orginal. tyvärr är inte min helt orginal....

                Det finns väl nått speciellt "breakclean" å köpa på macken. Annars är diskmedel å avfettning alltid bra.
                Lycka till.
                //Rickard
                http://tipo.sketfull.com

                Comment


                • #9
                  du borde ha en bromsreduseringsventil precis som på unon, den kan ju strula.

                  jag kapade bort alla onödiga grejer runt min bromreduseringsventil och satte den så jag kan ändra trycket på fram resp. bak innefrån kupen med en ratt.
                  Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                  X1/9
                  www.kallebacksmotor.se

                  Comment


                  • #10
                    japp

                    Sketfull tänker på CRC`S Brekleen.Helt ok men dyrare än t-sprit..

                    Comment


                    • #11
                      förresten..

                      Har du microvågstvätt på jobbet,så e din lycka gjord.Blir nämligen som nytt.
                      Mvh Alex.

                      Comment


                      • #12
                        Tjena!

                        mattoh. Var i göteborg bor du?
                        Jag har en Tipo 1.6 -92.
                        Jag har funderat på testa min bil emot en 1.4 för att se om det är någon större skillnad mellan dessa.
                        Viper

                        Comment


                        • #13
                          Tjohej Viper!
                          Bor i Majorna. Men nu när jag läst inläggen här tror jag att jag har en 1.4 SOHC motor i min. Tror nämligen inte att jag har mer än 69 hk i min. Men som sagt är jag inte helt säker. På besiktningspappret står det FIAT TIPO 1600 C.C 1989. Jag har ingen aning om detta har något med motorn att göra? Instriktionsboken hjälper inte heller så mycket. Den är till för två olika modeller av Tipon och som sagt vet jag inte vilken modell jag har. Lite skummt när jag fått den av min mor som inte har någon koll på bilar alls.
                          .:: mattias
                          .:: http://www.hellstedt.com/fiat

                          Comment


                          • #14
                            Jens!

                            Vad exakt är en bromsreduceringsventil då? Har inte riktigt fått detta klart för mig. Är det svårt att göra så som du har gjort på din UNO?
                            .:: mattias
                            .:: http://www.hellstedt.com/fiat

                            Comment


                            • #15
                              en ventil som stryper trycket till bakbromsarna, utan den skulle man bara sladda runt med rumpan.
                              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                              X1/9
                              www.kallebacksmotor.se

                              Comment

                              Working...
                              X