Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byta kamaxlar med varandra:-).

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byta kamaxlar med varandra:-).

    Håller på att byta topp på en fiat coupe 16vt ifrån en 16v, eftersom ventilerna var krökta och säterna illa åtgågna på orginaltoppen. Har en komplett utbytesmotor till en 16v som inte har gått så mycket ca 8000mil.
    Nu när jag skulle shimsa in ventilspelet såg jag att en nock på insugkam och en nock på avgaskam var rejält slitna, vad glad man blir. Har sett någon här på forumet skrivit att 16vt kamaxlar är mycket vassare, om man nu tittar på lyftet är 16v vassare. Så om det är någon här som provat denna kombination eller om någon med kunnighet inom kamaxlar kan skriva en rad här vore intressant. Har kollat med en firma som har slipat kamaxlar till 16vt förut, där dom menar att ofta är dessa kamaxlar mycket slitna och inte går att slipa mer. Kanske det går göra något roligt av 16v kamaxlar om dom nu inte går att köra med som dom är.
    JanneMac

  • #2
    Hur ser de ut, har du bild?
    Det är ovanligt att de slits, på nästan alla Fiats motorer ligger nockarna i konstant oljebad och materialen är bra, till skillnad från många andra märken.
    Som jag skrivit förut gissar jag att det kan bli svårt att få sugkammar att lira ihop med tändkurvor osv hos en 16VT, men vem vet!
    Som du skriver brukar sugkammar lyfta mer än turbokammar, annat är nog bara missuppfattningar.
    Last edited by per; 23 September 2013, 23:16.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Köpte idag denna insugkamaxel:
      http://www.bielstein.com/fiat/coupe-...nwelle-einlass

      Sen kollade jag på en annan tysk trimfirma för Fiat, där deras trimmade axlar liknade mer 16v avgas orginal, så nu känner jag mig rätt säker på att denna kombination ska fungera.
      Per, jag skrev ett långt inlägg i går, men det finns inte här så jag måste ha tryckt på cancel eller nåt. Jag fotar kamaxlarna en dag då man är ren om händerna, jag vill inte ta i kameran så här skitig.
      Fan, har inte hunnit pissa i kväll ännu, sen fick det bli stående macka medans mat tittade vad det mer fanns i kylen:-). Känner sig som 18 år igen med att mecka bilar, är idag 53.
      Var även och hämtade nya kolvringar och vevlager på Autoexpert i Kalmar, byter dessa när jag ändå är igång.
      Last edited by JanneMac; 24 September 2013, 18:44.
      JanneMac

      Comment


      • #4
        I kväll startade jag motorn efter topplocksbyte, kolvringar och vevstakslager. Även en avgaskamaxel ifrån 16v utan turbo sitter på, sen en ny något vassare på insuget. Oljetrycket kom nästan med en gång och ett härligt mer smattrande/hårdare ljud nu. Tomgången var ca på 1000v/m, då den tidigare var på 1500v/m. Sen svarade den mycket bättre på gaspådrag och när den gick ner i varv smattrade den direkt ner till 1000v/m och stannade där med ett jämnt ljud ifrån alla cylindrar, det var det inte innan:-).
        Så imorgon åker dom nya bromskivorna på fram och en testrunda, eftersom det hann bli körförbud kan jag inte dra iväg någon längre runda, utan jag får göra en ombesiktning på måndag.
        JanneMac

        Comment


        • #5
          Lycka till då
          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
          S/y Mascot
          S/y Rebell
          20vT
          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

          Comment


          • #6
            Ja inte blev den ombesiktningen något lyckad. Jag grejade till alla punkter utom en som jag inte hann med "rostiga bromsrör", så att det skulle bli ombesiktning på dom anade jag. Men inte att jag har försvaga halvjus på båda sidor, det godtar jag inte, min fru har i helgen rubbat och polerat dessa stålkastare så dom blev så klara i glasen, men inte dög det. Sen att positionlyktorna inte var lagade tyckte besiktningsgubben var dåligt, men för fan dom funkar hur bra som helst, han måste inte satt på dom rätt. Sen var HC och CO för höga även att jag bytt topplock, kamaxlar, kolvringar, lambdasond, katalysator, givaren som mäter insugningstrycket/undertryck och tempgivaren som sitter på insugningsröret. Sen stod det inga uppmätta värden på besiktningspapprena, så jag har inte ett jotta att gå efter. Det var frugan som besiktigade den och hon tyckte att det var lustigt att positionslyktorna inte lyste eftersom jag grejat det i helgen sa hon till besiktningskontrollanten. Men så är det, nu vet jag inte vad jag ska göra mer åt strålkastarna eller HC och CO halterna. Men jäkla vilket drag det var i kärran nu, gick loss på asfalten på att bara gasa fullt på 1:an från rullande, det har ingen 16v turbo gjort tidigare för mig.
            JanneMac

            Comment


            • #7
              Byt station
              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
              S/y Mascot
              S/y Rebell
              20vT
              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

              Comment


              • #8
                Nu så, får man köra ett år till nästa besiktning. Denna besiktningsman tog bilen och varmkörde den ordentligt och då blev det godkända värden. Tänkte ställa tändingen också, jag vill att allt ska vara riktigt. Den ska vara 10°, men var står dessa grader inte på remskivan i alla fall, sitter dom på svänghjulet, ja då får man ha långa armar. Det är några streck på plastkåpan som täcker remsskivan, troligen är det något av dessa som är 10° eller???
                JanneMac

                Comment

                Working...
                X