Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kylvätskeläckage Strada JTD

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kylvätskeläckage Strada JTD

    Min far nyttjar en Strada 1,9 JTD 05, som han köpte i princip ny 06 (gått ca 200 mil då). Bilen har funkat hyfsat problemfritt under åren och sköts om bra.
    Kamrem inkl vattenpump byttes vid ca 9000 mil, för knappt 2 år sedan, jobbet gjordes på auktoriserad Fiatverkstad.
    Nu har bilen gått knappt 11 000 mil och har nu börjat droppa rätt rejält med glykol de senast dagarna.
    Gjorde lite felsökning igår och torkade rent och lät den gå på tomgång, ganska snart började det rinna uppifrån "någonstans kring/innanför remmarna" en bit upp på blocket, ganska trångt på en JTD att se något överhuvudtaget en bit upp.. man misstänker ju dock vattenpumpen.

    Normalt ska den ju inte ha gett upp redan igen.
    Finns det nåt annat på JTD motorn som brukar börja läcka, någon som vet nåt?
    Hur omfattande är det att byta v-pump på en JTD, måste remmarna av igen?


    /H

  • #2
    Kolla frostbrickorna - grannen hade problem med dessa på sin diesel. Men det är trångt - vansinnigt trångt.

    På min Palio - bensinare - så fick jag byta en frostbricka - det droppade, men bara lite, och jag misstänkte pumpen först, och bytte remmar och pump, men det var en bricka visade det sig.
    Man kan först testa med Bar´s Leaks - fungerar faktiskt väldigt bra utan att täta igen värmepaketet.
    //R//

    Comment

    Working...
    X