Announcement

Collapse
No announcement yet.

Är det samma?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Är det samma?

    Är bromsreduceringsventil och lastavkännare typ samma sak? Har legat under min Tipo idag för att byta hjulcylindrar bak och bromsrören hela vägen fram till en stor "dosa" där de två rören framifrån går in och där två rör till bakbromsarna går ut.

    Tror inte att någon har bytt bromsrör på jävligt länge på min Tipo för fan vad de satt. Fick inte loss alla, de satt som berget. Var så rostigt att det inte ens gick att få på en fast nyckel. Fick använda polygrip för att lyckas, och då fixade jag ändå inte alla.

    Det svåraste var att komma åt vid den där "dosan" som jag nämnde tidigare. Man måste liksom komma åt ovanpå vilket inte är så lätt. Att lossa dosan var inte heller så lätt eftersom allt är fastrostat. Funderar på att tjacka en ny sådan dosa, om det nu är en bromsreduceringsventil. De hade i alla fall en sådan på Mekonomen. Att byta en sådan är det något man kan klara själv?

    Tacksam för svar så snabbt som möjligt, bilen är okörbar nu.
    .:: mattias
    .:: http://www.hellstedt.com/fiat

  • #2
    om du ska lossa bromsre...en så kolla att tryck kan gå igenom den + att stången som kommer ut kan röra sig , då borde den vara ok, byt bromsrör, se till så att inte bakbromsarna kärvar.
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Jag vet inte om tryck kan gå igenom den, men jag vet att stången som kommer ut ur den inte kan röra sig. Den är helt fastrostad, likaså fjädern som sitter i anslutning till bromsreduceringsventilen. Allt är rostigt. Antar att det är dax att byta den i alla fall. Ventilen är väl till för att ge mer bakbroms när man har mycket last eller mindre om det är lite last. Eller har jag fått allt om bakfoten? Om allt är fastrostat justeras ju inte detta.

      Så om det nu är så att detta vi pratar om är en bromsreduceringsventil är det nog dax att jag köper en i alla fall. Det verkar vara klurigt att komma åt när man skall byta den, finns det några knep?

      Förresten, någon som vet om man får med fjäder och även den där stången när man köper en bromsreduceringsventil? Det är ju det som är helt sönderrostat.
      Last edited by mattoh; 30 April 2003, 09:08.
      .:: mattias
      .:: http://www.hellstedt.com/fiat

      Comment


      • #4
        det stämmer att den känner av last + att när du bromsar kraftigt så reser sig baken och då blir det mindre tryck så inte hjulen ska släppa. har för mig att bromsreduceringsventilen är ganska dyr , om du trycker ner bromsen kommer det väl vätska ut ur bromsreduceringsventilen? isåfall ska det ju ändå vara tryck till bakbromsen.
        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

        Comment


        • #5
          Har aldrig varit med om att man behövt byta den?
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            tror inte det är den det är fel på men man får ju felsöka genom att kolla så man får tryck fram till bakbromsarna . sedan går man på bromsarna.
            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
            X1/9
            www.kallebacksmotor.se

            Comment

            Working...
            X