If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Hej skall byta avgas system på min Marea. Är det lätt att få dit eller måste man lyfta högt, använda en riktig billyft? Någon som har erfarenhet.
Ciao
Paul
Man måste lyfta högt. Om jag inte minns fel, så ska den träs in framifrån, och dessutom vridas.
En gör det själv hall med lyft är nog att föredra.
Den är ju i en hel enhet, både främre och bakre dämpare i ett.
Och dyr är den också den rackarn ...
Hej, Det går att byta avgassystem på en Marea Weekend med hjälp av garagedomkraft och pallbockar, (jag har gjort det 2 ggr.) Börja med att hissa upp bilen bak och ta bort plastskydden som täcker bakre länkarmsinfästningarna, där placerar du sedan dina pallbockar. det KAN vara trixigt att få ner och upp avgassystemet men om man lossar handbromswiren i "kardantunneln" (detta sitter under en värmesköld som också får tas ner, och det är lättast om avgasystemet hänger lägre) och släpper ner ytterhöljet på vänster sida är inte detta något större problem.
Det värsta , tycker jag, är att få loss det gamla avgasröret från skarven vid katalysatorn (om det är därifrån du ska byta). Detta brukar jag lösa genom att ha en extra pallbock/domkraften under avgassystemet eller låta det hänga i något rymligare än upphängnings gummina ( som f:ö är djävliga att få av, köp nya och skär av dom gamla!) och sedan anbringa nödvändig mängd våld.
MEN det är klart att med en lyft vore det bekvämare
Ps. arbetet ovan genomförs INTE på liggvagn utan på tex. en masonitskiva!!!
Det gick bra att byta med att använda domkraft. Nu hade min Marea haft vänligheten att börja demontera sig själv bakre dämparen var redan borta och röret fram till catten var rejält perforerat så det underlätta. Håller med om att gummin var jävliga att få dit speciellt det bakre.
Ciao
Va bra Paul, att det löste sig med enbart domkraft, och platt mage, du är ju vältränad ....
Jag hade nog kanske en för dålig domkraft då, när jag bytte på min Palio Weekend, för den gick inte att byta. Men jag har ju smörjgrop, så det löste sig den gången. Men jag hade ju ett projekt stående över gropen, som vanligt, så jag provade ju först med att lyfta.
Vad är det för kvalité, eller märke på dessa avgassystem som ni köpt?
Skönt! Det verkar som något måste stryka på foten när priset är lågt och är det ytbehandlingen är det lättare att leva med än passformen!
(Bra om du klarade det med mina tips, då är jag ju inte HELT ute och cyklar...)
Ytbehandlingen får man fixa själv!
Attached Files
Car portfolio;
Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
Chrysler: New Yorker salon -63
RollsRoyce: Shadow -68
Comment