Announcement

Collapse
No announcement yet.

Marea weekend

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Marea weekend

    Hej skall byta avgas system på min Marea. Är det lätt att få dit eller måste man lyfta högt, använda en riktig billyft? Någon som har erfarenhet.
    Ciao
    Paul

  • #2
    Man måste lyfta högt. Om jag inte minns fel, så ska den träs in framifrån, och dessutom vridas.
    En gör det själv hall med lyft är nog att föredra.
    Den är ju i en hel enhet, både främre och bakre dämpare i ett.
    Och dyr är den också den rackarn ...
    //R//

    Comment


    • #3
      Hej, Det går att byta avgassystem på en Marea Weekend med hjälp av garagedomkraft och pallbockar, (jag har gjort det 2 ggr.) Börja med att hissa upp bilen bak och ta bort plastskydden som täcker bakre länkarmsinfästningarna, där placerar du sedan dina pallbockar. det KAN vara trixigt att få ner och upp avgassystemet men om man lossar handbromswiren i "kardantunneln" (detta sitter under en värmesköld som också får tas ner, och det är lättast om avgasystemet hänger lägre) och släpper ner ytterhöljet på vänster sida är inte detta något större problem.
      Det värsta , tycker jag, är att få loss det gamla avgasröret från skarven vid katalysatorn (om det är därifrån du ska byta). Detta brukar jag lösa genom att ha en extra pallbock/domkraften under avgassystemet eller låta det hänga i något rymligare än upphängnings gummina ( som f:ö är djävliga att få av, köp nya och skär av dom gamla!) och sedan anbringa nödvändig mängd våld.

      MEN det är klart att med en lyft vore det bekvämare

      Ps. arbetet ovan genomförs INTE på liggvagn utan på tex. en masonitskiva!!!
      Last edited by greger; 14 January 2014, 17:26.
      Car portfolio;

      Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
      Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
      Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
      Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
      Chrysler: New Yorker salon -63
      RollsRoyce: Shadow -68

      Comment


      • #4
        Och här ett budget förslag. Det billiga jag köpte därifrån i somras var dock inte ytbehandlat.

        http://www.auspuffanlage.de/public/c...a-32294f82dfc8
        Last edited by greger; 14 January 2014, 17:15.
        Car portfolio;

        Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
        Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
        Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
        Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
        Chrysler: New Yorker salon -63
        RollsRoyce: Shadow -68

        Comment


        • #5
          Auspuff

          Originally posted by greger View Post
          Och här ett budget förslag. Det billiga jag köpte därifrån i somras var dock inte ytbehandlat.

          http://www.auspuffanlage.de/public/c...a-32294f82dfc8
          Tackar för tipsen har också köpt från Tyskland men en annan firma och sparat tretti hundralappar. Återkommer med hur det går.

          Ciao

          Comment


          • #6
            Det gick bra att byta med att använda domkraft. Nu hade min Marea haft vänligheten att börja demontera sig själv bakre dämparen var redan borta och röret fram till catten var rejält perforerat så det underlätta. Håller med om att gummin var jävliga att få dit speciellt det bakre.
            Ciao

            Comment


            • #7
              Va bra Paul, att det löste sig med enbart domkraft, och platt mage, du är ju vältränad ....
              Jag hade nog kanske en för dålig domkraft då, när jag bytte på min Palio Weekend, för den gick inte att byta. Men jag har ju smörjgrop, så det löste sig den gången. Men jag hade ju ett projekt stående över gropen, som vanligt, så jag provade ju först med att lyfta.

              Vad är det för kvalité, eller märke på dessa avgassystem som ni köpt?
              //R//

              Comment


              • #8
                Något märke såg jag inte på det och ingen ytbehanling. Men passformen var bra. Kvalitén får tiden utvisa.

                Comment


                • #9
                  Skönt! Det verkar som något måste stryka på foten när priset är lågt och är det ytbehandlingen är det lättare att leva med än passformen!
                  (Bra om du klarade det med mina tips, då är jag ju inte HELT ute och cyklar...)

                  Ytbehandlingen får man fixa själv!
                  Attached Files
                  Car portfolio;

                  Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                  Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                  Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                  Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                  Chrysler: New Yorker salon -63
                  RollsRoyce: Shadow -68

                  Comment


                  • #10
                    Tackar Greger för dina instruktioner som var helt perfekta. Och det blev ju pengar över till färg också.

                    Comment

                    Working...
                    X