Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Brava 1.6 Misständer.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Brava 1.6 Misständer.

    Hej!

    Jag har en Fiat Brava 1.6 100 -00 årsmodel som misständer vid kallstart, den håller på tills den blir varm sedan fungerar det. Motoron vibrerar något ojämnt då den blir varm. Tändspole, kablar och stift är nya och utbytta. Jag har ytterligare ett fenomen som kanske inte har med just detta att göra men det får en att fundera och det är att motorn då man kör aldrig kommer upp i 90 grader utan håller sig på typ 60-65 och därav värmer den otroligt dåligt.

    Någon som vet?

  • #2
    Hej. Har du haft bilen länge, så du känner den väl?
    Car portfolio;

    Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
    Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
    Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
    Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
    Chrysler: New Yorker salon -63
    RollsRoyce: Shadow -68

    Comment


    • #3
      5 år och 9000 mil i min ägo...

      Comment


      • #4
        Ok. Spontant tänker jag: Luft i kylsystemet, detta är väl att måla fan på väggen. (Men om termostaten är konstant öppen BÖR du kunna få upp värmen vid långsam körning.)
        Detta kan resultera i blåst toppackning, och då går bilen illa. SÅ: Lufta kylsystemet och titta efter bubblor/ lukta efter avgaser i expansionskärlet först.
        Car portfolio;

        Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
        Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
        Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
        Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
        Chrysler: New Yorker salon -63
        RollsRoyce: Shadow -68

        Comment


        • #5
          Är det så att det kommer luft när du "luftar" slangarna till värmepaketet bör du få tillbaka värmen, kommer det INTE luft har du sannolikt bara problem med tändningen.
          Car portfolio;

          Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
          Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
          Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
          Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
          Chrysler: New Yorker salon -63
          RollsRoyce: Shadow -68

          Comment


          • #6
            Originally posted by greger View Post
            Är det så att det kommer luft när du "luftar" slangarna till värmepaketet bör du få tillbaka värmen, kommer det INTE luft har du sannolikt bara problem med tändningen.
            Motorn går dåligt på låga varv under 1500rpm då den är kall... Allt över går jämnt och fint... Då det blir varmt låter den bra och går relativt jämnt på låga varvtal.
            Expansionskärlen är oki... Luftvärmepaketet är utbytt... Systemet är luftat och ny glykol är påfylld...
            Kan det vara termostat som måste bytas och någon tempgivare och i sådana fall vilken???

            Comment


            • #7
              Termostat är ett av felen absolut, byt den!
              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
              S/y Mascot
              S/y Rebell
              20vT
              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

              Comment


              • #8
                Jo visst kan termostaten vara kass, starta din kalla bil och känn på över kylslangen, blir den varm innan bilen har nått drifttemperatur är termostaten öppen. visst värme "läckage" ska det dock vara..
                Det där med ojämn gång har jag för tillfället inget vettigt att säga om men såg du någon skillnad på dom gamla stiften?
                Car portfolio;

                Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                Chrysler: New Yorker salon -63
                RollsRoyce: Shadow -68

                Comment


                • #9
                  Hmm. någon temp-givare skulle ju inte påverka den faktiska temperaturen på motorn, men det är klart att tillskottsbränsle ventilen styrs ju av något... prova eventuellt att ta bort dess el-anslutning och se om något händer.
                  Nu kommer snart någon modern mek att föreslå att du kopplar in dej på OBD uttaget osv. och det är naturligtvis helt riktigt, men sådant där har inte jag börjat med än.
                  Lycka till, Mvh Greger.
                  Car portfolio;

                  Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                  Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                  Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                  Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                  Chrysler: New Yorker salon -63
                  RollsRoyce: Shadow -68

                  Comment

                  Working...
                  X