Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kopplingsbyte Stilo 1,8

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kopplingsbyte Stilo 1,8

    Hej!

    Jag står i begrepp att köpa en Stilo (133 hk, kombi) 2005 men just det här exemplaret har antagligen stått en stund och den har trasig koppling. Detta föranleder några frågor:

    1.) Finns det risk för sönderrostade bromsar och katalysator när bilen stått i upp till ett år?
    2.) Är det enkelt att byta kopplingen själv och vad kostar det och vilka grejer behöver man för kopplingsbytet?
    3.) Stilo - Är det en bra bil?

    /Fredrik
    Last edited by floors; 30 January 2014, 15:03.

  • #2
    Delade meningar om Stilon men Fiat själva ser den som en flopp, jag som fd ägare ser den som en flopp.

    Kopplingsbyte ska inte vara problem om man har rätta verktyg och har mekat bil tidigare, det finns utrymme tycker jag. Kolla på Mekonomen vad kopplingssatsen kostar.

    Katalysatorn är nog det som rostar sist på Stilon, kolla övriga rör. Om den stått utomhus så kan bromsarna ha rostat. Lyft hjulen och känn efter. Nya bak ok kostar ca 1800kr/st.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Originally posted by 84jr0 View Post
      Delade meningar om Stilon men Fiat själva ser den som en flopp, jag som fd ägare ser den som en flopp.

      Kopplingsbyte ska inte vara problem om man har rätta verktyg och har mekat bil tidigare, det finns utrymme tycker jag. Kolla på Mekonomen vad kopplingssatsen kostar.

      Katalysatorn är nog det som rostar sist på Stilon, kolla övriga rör. Om den stått utomhus så kan bromsarna ha rostat. Lyft hjulen och känn efter. Nya bak ok kostar ca 1800kr/st.
      Tack för svaret!

      Om den är en flopp av rent designmässiga skäl bryr jag mig inte så mycket om. Den ska få tjänstgöra som prestigelös bruksbil till billig peng så det är nästan fördel i mitt fall . Är den däremot rent usel som bruksbil så är det en flopp i mina öron också.

      Comment


      • #4
        Jag var inte så imponerad av min, designmässigt är den helt OK, den känns helt OK i coupen också. Dynamic paketet är att föredra om möjligt. Den är oljetörstig, Fiat gick med på byte av kolvringar på en del bilar men jag lyckades inte få till det. 1.8 motorn drar för mycket bensin också tyckte jag.

        Problem med fjäderben som man fick återkallelse på, problem med luftblandaren på dual ac (dynamic paketet) så den blåste varmt på en sida och iskallt på den andra. Min hade stora lackproblem på huven, hjulhusen och trösklarna. Fick drivaxelbrott på min också, jätteovanligt tydligen.

        Får man bra pris så är alla bilar bra.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Hej farsans bil e problemfri men han kör inte så långt å mycke, en 06:a.
          Last edited by pazzo; 30 January 2014, 18:54.
          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
          S/y Mascot
          S/y Rebell
          20vT
          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

          Comment


          • #6
            Jag är nöjd med min. Har stått still en del i perioder när jag jobbat mycket. Har inte inneburit några problem. Oken bak är inte av bästa kvalite och framfjädrarna inget vidare dom heller.
            Airbaglampan har tänts några gånger men det har varit kontakten under förarstolen varenda gång. Avgassystemet gav upp i december efter drygt 11 år.
            captainmorgan

            Comment


            • #7
              Om den har stått länge så skulle jag gissa på dålig slavcylinder hellre än trasig koppling.
              Slavcylindern brukar kärva ihop om bilen får stå för länge. Billigt och relativt enkelt att fixa.

              För att få igång bromsarna brukar det bara vara att åka ut och bromsa ordentligt.
              Det skadar inte att efter därefter ta isär och kolla så att glidbultar och kolv rör sig som det ska.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                Det kan bildas gravrost där bromsbeläggen ligger mot skivorna.Vad är det för fel på kopplingen? Frikopplar det inte eller slirar lamellen?

                Comment

                Working...
                X