Announcement

Collapse
No announcement yet.

Chippet i bilnyckeln

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Chippet i bilnyckeln

    Hej jag har en bil där låset är trasigt.
    För att byta lås måste jag gå till bilverkstad och betala ca 5000 kr för en ny sats och programmering, sen tillkommer pengar för installation också.

    Min fundering är, om jag köper en begagnad sats och ta ut chippet från min nyckel och sätter i i den nya, kommer det att fungera?

  • #2
    Vad är det för bil? Har du CODE kortet?
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      En stilo -02, nej den är köpt begagnad.

      Men om man spar antennen på nuvarande tändningslås och flyttar över chippet som är rätt lättillgängligt från min nyckel till den nya borde det väl funka?
      Det låter logiskt för mig iaf.
      Men vet inte om det skulle funka i praktiken.

      Comment


      • #4
        Har inte testat att göra det på en Stilo men det borde gå teoretiskt sett. Vad har du för reg nr på Stilon för min såldes och köparen tog aldrig med sig CODE kortet utan jag SMS-ade koderna till honom. Kanske är min gamla
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Vilket lås är det som är paj ?? om det bara är ett så går du till en fiat verkstad så beställer dom det låset du behöver .

          Comment


          • #6
            Ett lås är paj men den ända nyckeln jag har är också trasig.
            Att beställa nytt kostar ca 5000 + instalation.

            Comment


            • #7
              Hur ser nyckeln ut? En-, två- eller treknappsfjärr?

              Det går alltid att köpa begagnade fjärrnycklar på Ebay och flytta över transponder och kretskort för fjärrkontrollen, jag har iofs bara gjort detta med enknappsnycklar för Fiat Punto/Bravo/Brava m fl men jag förmodar att det går även för modernare nycklar.

              Nyckelbladet kopierar du hos någon lokal nyckelkiosk eller beställer från England t ex denna herre: http://www.ebay.co.uk/sch/telecomman...p2047675.l2562
              Jag har köpt färdigfrästa nycklar till Alfan därifrån, fungerar mycket bra.
              Last edited by m54b30; 8 November 2014, 13:10.

              Comment


              • #8
                Om du lyckas lossa på 'antennen' sa du? som sitter ihop med /nära intill tändningslåset, och du spar det lilla chippet i nyckeln och sätter det i en ny nyckel så borde det i teorin fungera JA.

                Annars vet jag att dessa system har flera delar som lirar ihop samtidigt med varandra. Dels nyckeln, en avkännare som sitter kring tändningslåset (Skoda felicia har en avkännarring som sitter kring tändningslåset, men de finns ju självklart fler varianter), en immobilizer enhet som mest troligen sitter nånstans bakom instrumentpanelen, och styrboxen för insprutningen.
                -------------------------------------------------------------------------------------------------------
                Punto GT, woop woop!

                Comment


                • #9
                  Annars kan en hyfsat välutrustad nyckelfirma klona transpondern åt dig när dom fräser kopian, då behöver du bara hantera fjärrkontrollen.
                  Men om den fungerar så häng på den nya nyckeln inkl transponder på fjärrkontrollen m h a en vanlig nyckelring så borde problemet vara löst.

                  Comment

                  Working...
                  X