Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laddtryck

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Laddtryck

    Nu var det ett tag sedan man var här. Ställde på Coupen 16vt häromdagen. Nu till frågan, det här med laddtryck hur fasen mäter man det rätt, det varierar ju hela tiden. Var på biltema idag och köpte en laddmanometer och iväg.
    Undertrycket förstår jag men inte vid vilket varv eller så man ska mäta trycket eller om det är max tryck man mäter??? I vilket fall var min coupe uppe på 1,5 bar ett tag, till och med lite mer, allt är standard då det gäller tutbon.
    JanneMac

  • #2
    Verkar vara lite chippad hursom!
    Att den peakar lite högre för en 1/10sek är normalt då regleringen inte är blixtsnabb.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Första dången jag gör just detta. men har köpte en manuellt booster controller. Det sitter ju orginal en trestegssolinaid i dag som sköter detta. Ska man ha den kvar och koppla den manulla över, parallelt eller i serie på den på något sätt, eller rätt och slätt skippa orginal ventilem?
      JanneMac

      Comment


      • #4
        Frågar du mig tycker jag en färdig mapp (endast chip) verkar säkrare/bättre, men det är ju ditt val.
        Jag har själv alltid kört med integrerad laddreglering men jag tror vitsen med manuell reglering är att koppla ur solenoiden helt, ja. Bara ställ in trycket under kontrollerade former, t.ex. på rullande landsväg så du kan se att du har tillräckligt med soppa under alla varvtal osv. Och att ev. säkerhetsfunktioner kopplas ur samtidigt (t.ex soppabrist/tryckfall påverkar normalt sett laddtryck om allt funkar som det ska)

        Om du ångrar dig och vill trimma lite mer seriöst (slippa ras) kan du alltid maila http://www.fcperformance.co.uk
        Last edited by per; 22 February 2014, 12:38.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment

        Working...
        X