Announcement

Collapse
No announcement yet.

ovanligt vasst ljud från fördelaren A112

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ovanligt vasst ljud från fördelaren A112

    Tycker mig ha ett ovanligt vasst ljud från min fördelare i A112 Juniorn.
    Har i fjol gett den nytt lock & rotor. Känslan är att den sitter snett och att axeln kanske ligger fel där av.
    När ja under renoveringen lyfte den ur motorn så satt där en ring av plast på skaftet som föll i tu, letade ersättare men hittade ingen.
    Kan detta gjort att något hamnat snett? eller för dom normalt ett högre väsen?
    Har själv inte reflekterat över detta tills påställningen i år.

    Någon som har liknande?

  • #2
    Jag har aldrig sett hur en fördelare till just din motor ser ut, men kan ringen av plast ha varit någon form av bussning?
    Om ringen av plast är relativt tunn så kanske det fungerar som skydd för att de inte ska sota igen kring kondensatorn och brytarspetsarna..kanske? Vet att jag sett liknande uppbyggnad på nån gammal volvo fördelare men aldrig reflekterat kring vad de gör för funktion att ha en plastring där..

    Har man en roterande axel så brukar det också finnas någon form av lager där också för att det ska snurra lätt.
    På wheeler dealers såg jag att de renoverade en gammal fördelare till en fiat av äldre modell.. Då var det glapp axel i fördelaren som gjorde att den gick dåligt.

    Har du mycket glapp i din fördelare i axeln?
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Punto GT, woop woop!

    Comment


    • #3
      Något glapp har ja inte tänkt på, har inte haft ur den sen ja upptäckte ljudet.
      får ta det i veckoslutet.
      Såhär ser fördelaren ut både utvändigt och invändigt.
      Plastringen som ja prata på satt runt skaftet, lite över mitten på den nedre (smalaste) delen.
      jo det är nog roterande axel, kan inte tänka mig annat.
      Ljudet blir lite vassare ju fortare man kör men hörs tydligast runt 20-30km/h innan allt annat överröstar.

      Click image for larger version

Name:	fordelare.jpg
Views:	1
Size:	43.2 KB
ID:	249361Click image for larger version

Name:	IMG_2192.jpg
Views:	1
Size:	84.4 KB
ID:	249362Click image for larger version

Name:	IMG_2193.jpg
Views:	1
Size:	95.9 KB
ID:	249363Click image for larger version

Name:	IMG_2194.jpg
Views:	1
Size:	88.4 KB
ID:	249364Click image for larger version

Name:	IMG_2195.jpg
Views:	1
Size:	88.6 KB
ID:	249365

      Comment


      • #4
        Missljud kommer i varje fall inte från brytarspetsarna eller kondensatorn.. Så mycket har min amatörmek kunniga kunskap listat ut. Om du skruvar bort den där nedersta skruven på sista bilden och lyfter upp 'tändplattan' eller vad man ska kalla den, kan du lokalisera någon form av lager då?

        Jag tänkte först om man kanske kunde sätta i axeln i chucken på en borrmaskin men troligen så snurrar den inte tillräckligt fort..
        Såvida du inte axeln mot förmodan passar i en liten chuck på en rejäl borrmaskin som snurrar typ 1000 varv..
        Då skulle man ju kunna prova om samma missljud finns där.
        -------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Punto GT, woop woop!

        Comment


        • #5
          har kikat lite på fördelaren och jämfört med dom 2 andra som jag har liggandes.
          min nuvarande glappar en del kan man lugnt säga. ska plocka isär den kommande helg för att se hur den ser ut under "locket". Men ljudet är nog med största sannolikhet från den glappande axeln.

          Finns det renoveringsatser till fördelaren att köpa? har googlat en del men inte hittat något.

          Comment


          • #6
            Renoveringssats tror jag inte det finns. Däremot
            skulle du haft tag på en sprängskiss till fördelaren ,alternativt skriva upp i vilken ordning du tar isär delarna från fördelaren.
            Jag tror iaf att det bara är ett likadant lager du måste köpa och byta.
            -------------------------------------------------------------------------------------------------------
            Punto GT, woop woop!

            Comment

            Working...
            X