Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min fiat punto 75sx startar inte.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Min fiat punto 75sx startar inte.

    Hej!
    Jag har precis fått en ej fungerande Fiat Punto 75sx.

    Ägaren innan sa att bilen funkade men att den dog ibland. Verkstäderna har inte hittat felet. Så dom ställde av bilen.
    Så när jag fick den så hade batteriet dött. Så jag byter batteriet, men bilen vill inte fungera ändå.
    Jag hör när jag ibland vrider på nyckeln att ett relä låter under ratten ibland. KA277 står det på en ettiket på relät.
    Jag går in i motorhuvet och hör ett annat relä som låter jätte mycket, varje gång när man vrider på nyckeln. Det relät som ligger vid torpedväggen har tre säkringar bredvis sig och ett tomt fäste för en till säkring. Dom har en svart kåpa över sig också som man skruvar fast
    Det relät som ligger vid torpedväggen glödstiftssystem relät?

    Kan det vara så lätt att man bara behöver byta det relät under motorhuven så funkar den?

    Den nyckeln som visas i instrumentbrädan slocknar efter 1 sec.
    Fiat Punto 75sx - 99

  • #2
    Hej!

    Riktigt så enkelt är det nog inte.
    Om du har en Punto 75 så har du inga glödstift. Dieslar däremot har glödstift. På din bil sitter det tändstift (för bensinmotorer)
    Det första du bör kolla är om det kommer bensin fram till spridarna, och om de blir gnista på tändstiften.
    De ska säga klick i en del relään efter att man vridit på nyckeln.

    Ta ur ett tändstift och låt det sitta kvar i tändkabeln, och håll gängan mot nån metallisk del på motorn så du jordar tändstiftet, och kör på startmotorn för att se om de blir nån gnista.
    Minns inte riktigt på rak arm vart de är enklast att ta av bensinslangen och kolla om de kommer bensin när man man försöker starta. Kolla under motorhuven och se om du enkelt kan lossa någon bensinslang där, och låt det spruta ner i nån flaska eller burk. Alternativt ta av bensinslangen nere vid bränslefiltret på höger sida under bakskärmen/passagerardörren.
    Utgå från det till att börja med. Och skriv här sen om vad du kommer fram till, så kan vi hjälpa dig att klura ut vad som är fel.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Punto GT, woop woop!

    Comment


    • #3
      Om startmotorn funkar som den ska,skulle jag prova med startgas först och om den fortfarande är död kolla gnistan på stiften.

      Comment


      • #4
        Jag har testat alla tändstift ingen gnista. Sen kollade jag om det kom bensin ingen bensin.
        När jag vrider på nyckeln så snurrar inte äns motorn. Ända som får liv i sig är några relän.
        Jag kollade till jorden också och den var fin, jag röck i den också för kolla så den inte var lös.
        Fiat Punto 75sx - 99

        Comment


        • #5
          Ok testa ett annat batteri.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Jag har testat med 2 andra batterier, jag har laddat alla batterier. Jag testade med att ta starthjälp utav en annan bil med startkablar, men inget händer.
            Bilen vill inte ge ett livstecken :/ torkarna, lampor, instrumentpanelen funkar.

            Det roliga är att tutan låter högt innan man vrider på nyckeln. Efter man har vridigt på nyckeln så låter tutan jätte lågt, som det är en kudde över den.
            Kopplar man ur batteriet och ger nytt försök så låter tutan bra igen. Eller man väntar ett tag så funkar tutan igen. Vet inte om denna konstiga sak har något med att bilen inte vill starta.
            Det är inget fel på batteriet. Den kommer från en annan bil och är laddad.
            Fiat Punto 75sx - 99

            Comment


            • #7
              Startlåset/tändningslåset, är nog boven i dramat, då kan nästan allt hända när det strular.
              Går det nån ström fram till startmotorn?
              Har du provat bogsera igång den?

              Och en liten undran - tutar den hela tiden då batteriet är kopplat, om du inte rör startnyckeln?
              Eller är det precis då du sticker in nyckeln?
              //R//

              Comment


              • #8
                Startmotorn får ström till sig.
                Nej, jag har inte testat och bogserat igång bilen. Kan man göra det?
                Tutan funkar innan man vrider om nyckeln för starta bilen.
                Fiat Punto 75sx - 99

                Comment


                • #9
                  Tändningslås trolig felorsak såhär gissningsvis.
                  Men om du har ström ner till startmotorn och den inte går igång när du vrider på nyckeln så låter det som att de skulle vara startmotorn som är trasig?
                  Gnista på stiften blir det inte förns startmotorn snurrar. Bensin borde inte heller komma fram förens startmotorn snurrar.

                  Det sitter en strömbrytare för bensinpumpen bakom vänster infästning i golvet för förarstolen. Kan hända att du måste trycka på den för att den ska aktiveras..
                  Men gör inte det förns du fått startmotorn att snurra.

                  Varför tutan tutar hela tiden kan jag däremot inte förklara. Kablaget ner till tutan ser du om du tar bort hjulet och vänster innerskärm, så sitter tutanuppe till vänster, under vänster blinkers, med två sladdar.
                  Jag råder dig också att mäta om knapparna på ratten ger signal hela tiden, dvs om de är fel på knapparna... För dom ska ju bara ge signal/en slutande krets när tutknappen är intryckt.
                  Jag vet inte hur det ser ut under rattkudden på din ratt. Men om du kan skruva lös airbagen så den inte sitter fast mer än i sladden, (sitter förmodligen med 2st insex skruvar - skruvat från baksidan på ratten)
                  så ser du också sladdarna för tutknapparna på ratten. Om det är något galet där så kanske du kan åtgärda det så de inte tutar och tjuter konstant. Ger mindre huvudvärk då.

                  När du ändå är igång och felsöker, kan du lyfta på sittdelen på baksätet, fälla fram det, skruva loss de tre skruvarna över plåtlocket så du kommer ner till tankarmaturen på bensintanken. Ta lös sladden till bensinpumpen (finns bara en sladd) och mät om du får fram 12v när startnyckeln är antingen i tändningsläge eller i startläge.
                  Last edited by stormjacke; 30 May 2014, 09:07.
                  -------------------------------------------------------------------------------------------------------
                  Punto GT, woop woop!

                  Comment

                  Working...
                  X