Announcement

Collapse
No announcement yet.

Höga avgasvärden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Höga avgasvärden

    Hej
    Jag är ny här på forumet och mitt första fråga är ang höga avgasvärden

    Fiat Punto 80 16v årsmodell 2002

    Co 0,6 (0,3)
    Co 2500 0,8 (0,2)
    HC 198 (100)
    Lambda 1,03 (1,03)


    Felkoder som kommer upp "Kamaxelsensor" och "Knacksensorkrets" det är väl vevaxelsensorn

    Bilen går halvdåligt på tomgång och när jag "plågar" den lite med att gasa på (för låg) växel är det tydligt att den går inte som den ska.

    Brännsleförbrukning verkar vara OK runt 0,6 pr mil

    Olja och filter bytt, luftfilter bytt tändstift inte gamla - kanske 1500 till 2000 mil.

    Jag har just bytt kamrem på bilen och en "förståsigpåare" ville mena att den inte var 100% rätt inställd - hur fixar jag det???

    Frågan är om jag ska bara ta fram vinkelslipen (alltså skrota den) eller om jag ska försöka fixa problemet. Bilen är OK i övrigt men jag har rullat ganska många mil med den - nästan 26000

    mvh
    bjaarna

  • #2
    Reklamera rem bytet
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Jag har dålig pejl på sådana saker men kan klura lite, teoretiskt sett...
      Skulle tro att pazzo har rätt. Kamrem, tändning står fel. Knacksensorn registrerar tändning
      i fel ögonblick och gillar inte hellre hur kammen står?? Då sätter den felkod på båda prylarna.
      Låter väl logiskt tänkbart?
      Fiat Punto Easy 1.2 -13
      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

      Comment


      • #4
        Ja börja med att få kontrollerat att kammarna och dylikt är rätt inställt.
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Tyvärr är det väl så att den som bytt kamremmen inte har använt sig av de specifika låsverktygen för den aktuella motormodellen. Då får du de felkoderna och motorn går kass.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment

          Working...
          X