Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur får man loss dörrpanelerna i nya Panda 4x4?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur får man loss dörrpanelerna i nya Panda 4x4?

    Jag har hittat båda insexskruvarna, bakom dörrtrycket och handtaget (stänggreppet). Framdörrarna har dessutom skruvar i bakkanten.

    Fönstervevarna i bak verkar ha någon låsfjäder som blir lite synlig om man trycker in täckringen en aning.

    Problemet är att själva plastpanelen verkar sitta väldigt hårt mot dörrens plåtram. Är det clips som lossnar om man bara vågar bryta lite? Eller är det något annat trix?

    Om du känner till hur man gör får du gärna tipsa mig....

    Det är lagom varmt just nu för att rostskyddsvaxa i dörrarna, men jag vill gärna se hur det ser ut åxå!
    /Sven

    Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
    Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
    ++

  • #2
    Kolla på ebay eller amazon om det har hunnit komma ut handbok, annars lär förra Pandan vara rätt lik i såna detaljer.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Denna dörr är från en 500, är säkert samma fästen som den gula då de sitter rätt bra..
      Attached Files
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        Pazzo, är det bara att bryta loss panelen med våld då? Håller fästena, eller går de sönder vid demonteringen så att man måste införskaffa nya?
        /Sven

        Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
        Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
        ++

        Comment


        • #5
          Ante: Jo jag har åxå funderat i de banorna. Befintliga hål i nederkanten är tyvärr för smala för min sprutslang.
          Jag borrade faktiskt nya hål i bakdörrarnas bakkant och sprutade in via dem. Det gick väldigt bra. Därefter täckte jag hålen med Biltemas plastpluggar.
          Framdörrarna är jag rädd att de innehåller lite fler prylar. Det syns i alla fall punktsvetsmärken på flera ställen som antyder detta.... ( hissmotorfästen, krockskyddsbalkar etc)

          Om jag kunde se på en rostskyddsbehandlad Panda III var de borrat hålen i framdörrarna skulle problemet vara löst.

          Eller åxå får jag klura ut något nöd-trix med en tunnare sprutslang och försöka enligt ditt tips...
          /Sven

          Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
          Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
          ++

          Comment


          • #6
            Ta de långsamt försök få in ngn bordskniv eller slött stämjärn ed. och hjälp till med eventuellt.. fiatmekarna kanske vet viken punkt man ska angripa i men de jag har lossat på mina (croma, 131 mm) har bara varit att dra försiktigt till de släpper
            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
            S/y Mascot
            S/y Rebell
            20vT
            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

            Comment


            • #7
              Jag gjorde på "Antes vis" till slut.
              Efersom jag är en så'n person som samlar på mig allt möjligt och omöjligt, hade jag en ring med lagom styv plastslang liggandes som precis gick att få in i nedre dräneringshålen på framdörren. Jag tog därefter den enklare sprutpistolen från Biltema, som bara har enkelslag, och lyckades skarva denna genom att pressa in den tunna slangen i den grövre originalslangen och säkra med lite vulktejp. Den sprutar visserligen inte så snyggt som Plastic-Padding-sprutan, vilken jag använder normalt.

              PP-sprutan ger små strålar åt alla håll, men nu har jag i alla fall "splattat" rostskyddsmedel (i massor) i den nedre plåtomvikningen på framdörrarna. Hela vägen från främre hörnet till det bakre hörnnet. Det får duga tills vidare. Inget saltvatten lär ju kunna krypa in där i vinter.

              Tack Pazzo Per och Ante för alla hjälpsamma råd!
              /Sven

              Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
              Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
              ++

              Comment

              Working...
              X