Announcement

Collapse
No announcement yet.

Var hittar man motornumret?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Var hittar man motornumret?

    Hej,

    Är ägare av en panda tillverkad 2006. Jag ska beställa lite servicedelar, typ tändstift, oljefilter med mera, och inser att jag behöver ha mitt motornummer, för att vara helt säker på att få rätt prylar.
    Jag brukar köpa bildelar via nätet, och vill inte gärna krångla med returer i onödan.

    Motorkoden verkar vara 188.A4.000. Men vart finner jag motornumret? Jag har letat en del, och hittat lite olika nummer, men jag är lite osäker på vilket som är motornumret. På framsidan ovanför grenröret, på det gjutna blocket står det 55 202 141. Är det motornumret?

    Det verkar som att motorn genomgick nån större förändring vid nr 2 533 528, för många delar benämns som före respektive efter numret.
    Mekonomen verkar anta att alla pandor tillverkade efter 2004 är >2 533 528. Men tittar man på andra sidor så står det att pandor tillverkade efter 01/2009 har motornummer över ....28. Min är ju tillverkat mitt i tidsintervallet, så jag skulle gärna hitta mitt motornummer.

    Tacksam för svar!

  • #2
    Efter lite mer letande, så hittade jag ett instansat nummer ungefär 1dm ovanför oljefiltret. Känns som att detta borde vara motornumret? Men vad står det egentligen?? Det känns som att det är många fler siffror än förväntat. Blir fortfarande inte riktigt klok på om motornumret är över eller under 2 533 528...
    Click image for larger version

Name:	20140725_231807.jpg
Views:	1
Size:	144.5 KB
ID:	250161

    Comment


    • #3
      Förmodligen 20...alltså lägre än det numret du jämför med. Titta annars i garantipapper, försäljningsdokumenten. Där står ofta både motornummer och s.k ricambinummer (reservdelsnummer).
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Sök i ePer med din bils chassienr så kanske du blir klokare. När du hittat en del så kan du se vilka andra Fiats den passar. Kan mycket väl vara samma del som passar äldre och nyare Pandor.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Tack för hjälpen.

          Jag blev inte helt klok på ePer, kändes som många delar passar. Alltid lättare när man bara har en att välja på I bakluckan hittade jag ett ricambinummer. Jag använde det i ePer, utan nån större framgång. Det var lite för mycket olika siffror. Systemet är säkert jättebra om man förstår det... I vilket fall så gjorde jag helt enkelt så att jag tittade på delen, mätte den, och beställde en ny från en sida som hade mått på delarna. Exempelvis oljefiltrets höjd och kamremmens bredd osv. Delarna är monterade och passade bra. I försäljningspappren hittade jag bara chassinummer tyvärr. Fick kanske inte all dokumentation som följde med bilen när den var ny.

          Comment

          Working...
          X