Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byte bensintank Punto GT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byte bensintank Punto GT

    Jag är inne i en period där jag knappt orkar ta på mig reparationer med mina egna bilar. Så, några tips på vilka moment och ordning man behöver göra saker för att byta bensintanken på en Punto GT? Har nämligen köpt en plasttank från en 75a och har inte direkt lust med Trial and Error..

  • #2
    Det är relativt lätt, skriver en novell som är lättare att utföra än att läsa.. antagligen.
    1. Sug ur tanken, den blir väldigt bökig att lyfta ner om du fortfarande har bensin i den.
    1.1 Fäll upp baksätet och öppna täckluckan, och lossa på strömanslutningen. Där kan du även lossa på tryckledningen och returledningen genom snabbfästen till slangarna (förutsatt att de inte gått sönder av någon tidigare ägare så du måste lossa nån slangklämma istället)
    Snabbfästena trycker du ihop och så drar du dom bakåt och vrider samtidigt (typ som att gänga i och ur en skruv) EJ vrida och bocka dem åt sidan för då spricker slanganslutningen på pumparmaturslocket slangarna är anslutna mot.

    2. Edit: Behövs inte.

    3. Lossa på påfylliningsröret där det sitter fast på tanken, nere i hjulhuset. Var inte hårdhänt då plaströret är väldigt tunt i ändan. Innanför den tunna delen av plaströret sitter nämligen en gummihylsa - påträdd på tankröret av metall (från tanken). Den gör så att det tätar. Den får inte heller slarvas bort eller gå sönder. Brukar gå bra att lossa på om man (beroende på modell) släpper på slangklämman som sitter där, och sedan vrider lite fram och tillbaka och sprutar in typ wd40 eller 5-56 så de går lite lättare och sedan bara drar påfyllningsröret rakt upp.

    4. Släpp på ventilationsslangen (tjocklek typ som en tumme i diameter), sitter på den svarta lådan (kolfilter?) tilsammans med tankröret i hjulhuset.
    Påfyllningsröret kan sitta kvar i hjulhuset och behöver inte nödvändigtvis demonteras helt. Du kan däremot behöva lossa på
    en fastsättning för att skjuta påfyllningsröret i höjdled, för att de ska lossna från tankröret. Tyvärr brukar denna fastsättning i hjulhuset, en liten vinklad plåtbit ofta rosta sönder. Vilket gör det väldigt lätt att göra påfyllningsröret rörligt, men inte så kul att behöva laga kanske.. Men de är ju en annan historia!

    5. Släpp på fastsättningen till tanken, tror det är 4 skruvar. Du lokaliserar dem väldigt lätt. Spärrskaft, förlängare och passande hylsa är vad du behöver.

    6. Börja med skruvarna som sitter på passagerarsidan, skruva bort dom helt, sen låter du skruvarna på förarsidan lossas men INTE skruva bort dom helt! Ha dem iskruvade 2-3 gängor bara, så tanken lutar neråt åt passagerarsidan. På så sätt kan du lirka upp armen/handen och peta loss tryckledningen, returen och den blåa ledningen, ifrån fästena så slangarna och fästena också inte går sönder. (Samma typ av låsning/fästens som de är fastsatta med i längsled under bilen vill jag minnas)
    Här sviker minnet lite, men om slangarna sitter fast i karossen där dom går från liggande i bilens längsled, till att vinklas 90 grader rakt uppåt (typ vid bensinfiltret) så släpp på dem där också. Desto längre bit de har att vara rörliga på desto mindre risk är de att de går sönder.

    7. Släpp på bensinfiltret.

    8. Om det mot förmodan är något mer fäste på sjävla tanken som nån slang eller dyligt sitter fast i, vilket du bör kunna se på din lösa tank som skall monteras upp, så kan du ju lossa på det också. Annars är det nog bara att lossa de sista gängorna på skruvarna som håller upp tanken i det här skedet. Och lyfta ner den. Den väger inte så mycket så du kan nog beroende på hur högt du har hissat upp bilen och din arbetsställning, ta emot tanken själv när den kommer..

    När du sätter tillbaka din nya tank, så kan det vara en rekommendation att gå igenom respektive gänga för fastsättnings skruvarna, med en gängtapp, om de gick tungt att skruva ur dom. Så slipper du dra sönder gängorna när du sätter tillbaka skruvarna. Dessutom kommer de gängas i väldigt lätt, som i sin tur underlättar humöret. (Man vill ju att de ska gå så smidigt som möjligt)

    När du ändå har tanken nere kan du ju pass på och byta bensinfilter. Eftersom de finns olika modeller av bensinfilter så åk INTE till din reservdelsbutik och fråga efter ett, för då frågar dom dig om vilket du ska ha och du har ingen aning. Utan kolla hur anslutningarna på filtret ser ut först. Kan kanske vara nödvändigt att anteckna både hur de ser ut och vilka dimensioner filtret har, om ditt minne tenderar att svikta ibland. :P
    Last edited by stormjacke; 9 November 2014, 11:21.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Punto GT, woop woop!

    Comment


    • #3
      Ok. Stort tack för instruktionerna!!

      Comment

      Working...
      X