Announcement

Collapse
No announcement yet.

Grenrörsjunk...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Grenrörsjunk...

    Jaha då verkar man drabbats av den obligatoriska sprickan på grenröret då... :-( Tickande ljud som tusan när motorn är kall...

    Såg i någon tråd här att ett nytt grenrör kostar 4700 inkl packningar kr plus 4 arbetstimmar för själva bytet. Kan det stämma det? Runda slängar 9 papp fattigare snart då i sådan fall...

    Finns det några andra alternativ än Fiats jäkla junkrör?
    På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
    http://www.garaget.org/?car=63213

  • #2
    är ganska enkelt att byta själv.

    har nyss bytat turbo och grenröret är ju nästan samma sak.

    Priset är exakt så mycket jag ringde fiat och kollade med dom.

    Även jag trodde jag hade en spricka men jag såg ingen. och man borde väl se avgasrester om det läcker igenom.

    Men min downpipe var helt lös såå jag tror att det var där min läckte.

    men ny är det fixat förhoppningsvis. nya turbon på och ny dowpipeskall byggas.



    tycker du skall testa och byta själv om du har tillgång till plats nånstans, är jäkligt mycket enklare än vad många tror.
    före detta coupe trimmare
    pimpig cadilacc deville
    Sv1000s C-Ö

    Comment


    • #3
      Men måste man inte montera ner delar av AC:n vid bytet också?
      Jag vet inte om de "bara" tar 4 timmar för Fiat verkstad att byta så kan det kanske vara värt det jämfört om en annan ska slita sig blodig...
      På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
      http://www.garaget.org/?car=63213

      Comment


      • #4
        hmm ;(

        det har du kasnke rätt i.

        Eftersom jag inte tog av grenröret så vet jag itne ifall ac:en måste ner men nu när jag tänker efter så är det ganska troligt.

        jag tror inte du kommer åt muttrarna vid första cylindern..
        nä d är ju klart jobbar man osv så kan det löna sig att lämna in den så tjänar man pengar under tiden.

        men för mig som student så är tiden ganska oviktig så då kan man testa sig fram
        före detta coupe trimmare
        pimpig cadilacc deville
        Sv1000s C-Ö

        Comment


        • #5
          mojo, har du bytt turbo? till vad? slutade den ryka?
          /Peter

          Comment


          • #6
            håller på med downpipen idag..

            har bytat till en mitsu snurra 16t.

            360 lager med en härlig spool up.:

            Får se hur det blir när jag är klar. Återkommer med info.
            före detta coupe trimmare
            pimpig cadilacc deville
            Sv1000s C-Ö

            Comment


            • #7
              AC-pumpen är inte helt omöjlig att få bort, man måste bara kapa en 8:ans insexnyckel för att lossa spännhjulet till remmen, sen lossar man justerskruven som syns bakom ACpumpen. Sen sitter den bara med 4st 13-bultar.
              Antar att det underlättar om man tar bort kylaren oxå, för grenrören.
              Min tickar lite oxå, fast bara när den är halvvarm, inte kall eller helt varm.. hmmm??
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Min tickar riktigt högt och eländigt när den är kall men mycket mindre när den är varm. Det märkliga är att det låter som det är längst fram som det tickar, nästan vid grillen typ. Nåja får väl fara iväg till MT-motor och se tusingarna flyga sin kos ur plånkan... ;-)
                På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
                http://www.garaget.org/?car=63213

                Comment


                • #9
                  dan> det är jättelätt att se om röret är trasigt, skruva bara loss värmeplåten framför.
                  /Peter

                  Comment


                  • #10
                    Ringde fiat för att beställa packningarna runt grenröret...
                    enligt dom så är det bara en packning mot toppen, ingen mot turbon. kan detta stämma? är det presspassat eller?
                    Det som inte dödar härdar.
                    Fiat Coupé 20v T -98

                    Comment


                    • #11
                      helt rätt...

                      finns ingen packning mellan turbo och grenrör..
                      före detta coupe trimmare
                      pimpig cadilacc deville
                      Sv1000s C-Ö

                      Comment


                      • #12
                        sweet. 147:- går packningen på.
                        4553:- grenrör då...
                        Det som inte dödar härdar.
                        Fiat Coupé 20v T -98

                        Comment

                        Working...
                        X