Announcement

Collapse
No announcement yet.

ECU problem Punto 1,2 8v 2001

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ECU problem Punto 1,2 8v 2001

    Hej
    Har nyligen köpt en Punto 01 till sonen, fungerade bra 2 veckor men nu så går den bara på 2 cylindrar.
    Jag har bytt båda tändspolarna och även tändkablar.
    Felkoden på ODB var P0351, jag har även mätt spänningen fram till den tändspole som inte ger gnista och där har jag 12v de två första sekunderna när jag slår på tändningen.
    Betyder de då att det är ECUn som har gett upp ?
    Jag har förstått att det är en del problem med dessa på den här modellen, finns det ngt sätt man kan kontrolera värden i denna ?

    Tack på förhand. // Jurgen

    Jag har sökt på forumet men inte hittat ngn tråd om detta.

  • #2
    Har du testat att byta plats på spolarna så du vet att den ena nya inte är paj?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      byt plats på spolarna men det är så vanligt med ECU att det bara skicka iväg den på lagning

      Comment


      • #4
        Jag har inte bytt plats på spolarna men jag har kontroll mätt värdena och de ser ut att vara inom marginalerna, har konstaterat att det Jamo säger är det som gäller, dock så var jag kanske lite för nyfiken så jag öppnade upp ECUn för att se om man kunde hitta ngn komponent som var trasig , jag rekommenderar ingen att öppna dessa
        Nu har jag beställt en Plugg and Play ECU från England, återkommer med info om hur dessa är att installera .

        Comment


        • #5
          Kan inte komma ihåg att jag läst om trasiga ECU's på Punto.. det är nästan ofelbart givare och andra komponenter som fallerar. Som på de flesta bilar, men inget är omöjligt såklart.
          Just tändspolar är ett standardproblem. Lycka till!
          Last edited by per; 17 November 2014, 14:41.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Det är dom små trådarna som det blir glapp kontakt i Jurgen

            Comment


            • #7
              Jaha ja, efter en del trassel så fungerar det hela.
              Fick en ny ECU från england , efter montage och en hel del trix och fix kom jag fram till att den måste vara trasig. jag mailade firman i englad och de skickade en ny direkt.
              När den nya väl dök upp gick det som en dans, bara koppla in slå på tändningen i 2 minuter, slå av tändingen i 2 minuter och sedan starta, efter detta gick den hur bra som helst, ingn programering av nyckeln var nödvändig.

              Besiktigade dagen efter och fick rent papper så då var det inga fel på avgasvärden heller.

              Måste säga att jag tycker det är en trevlig småbil, dock lite mycket väg ljud.

              Comment

              Working...
              X