Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bromsreduceringsventil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bromsreduceringsventil

    Jag vill börja med att tacka alla här på forumet som svarat på de frågor jag ställt här innan. Nu verkar det som att bilen är i bra kondition och kanske kommer gå igenom efterbesiktningen. Skall in och göra den imorgon.

    Nu har jag dock en fråga ang. bromsreduceringsventilen. Hur är det meningen att den skall fungera? Alltså, jag vet vad den är till för, men hur fungerar det rent praktiskt? På min så sitter det en fjäder (en ganska liten) som är fäst i krängningshämaren (tror jag, vet inte, det är en stång i alla fall). Fjädern sträcker sig sedan bak till armen som sticker upp ur ventilen. Är det meningen att fjädern skall vara spännd när ventilens arm skall vara i "neutralt läge" eller skall fjäderna vara ospännd? Förstår inte riktigt nämligen. Är det meningen att fjäderns skall vara ospännd så att när jag bromsar skall fjädern sträckas och dra i armen och sedan få den till att hamna i utgångsläget?
    .:: mattias
    .:: http://www.hellstedt.com/fiat

  • #2
    när tryck kommer till bakbromsarna pressas "stången" ut.
    Sedan så sitter det en fjäderbelastat stag mot "stången" , staget sitter fast i bakaxeln som i sin tur rör sig mot stången ju mer bakvagnen reser sig (tex, vid hård inbromsning).
    när bakvagnen reser sig så får du mindre tryck på bakdäcken mot marken, då trycker staget in stången och den bromsar mindre på bakhjulen.
    så inte bakhjulen släpper.

    hur du ställer in det på din bil vet jag inte riktigt men jag skulle tro att att fjädern ska precis börja ta, alltså inte hänga slappt.
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Ok, då var det ungefär som jag trodde då. Får ta och testa mig fram lite.

      Var och gjorde efterkontroll på bilen idag och den gick igenom. Fy fan vad skönt. Bakbromsarna tog precis som de skulle. Heja min Tipo. Nu kan jag äntligen slappna av lite när det gäller bilen. Skall dock jobba med den en del i sommar. Tänkte försöka få den till att hålla i ytterliggare några år.
      .:: mattias
      .:: http://www.hellstedt.com/fiat

      Comment

      Working...
      X