Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat UNO 75 SX -88 startar ej

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat UNO 75 SX -88 startar ej

    Hej, har en Fiat UNO -88 som jag eg. är mycket nöjd med. Nu vägrar den dock att starta. Körde med den, och märkte att den inte svarade på gasen för ett par sek, den kom dock igen. Körde vidare med den, gjorde några ärenden , den startade två ggr ok. Kom hem, skulle starta den på kvällen. Tvärdöd. Motorn går runt men bränslepumpen fungerar (låter) ej. Om jag förstår rätt så sitter det två reläer i närheten av tändspolen tillsammans med två säkringar som sköter bränslepump och bränsleinsprutning. Höll på i garaget, ryckte i sladdar och dessa reläer. Kollade ström i relähållaren, det finns. Kollade reläerna, de fungerar. Kollade gnista, den finns hela tiden. Sedan tvångsmatade jag bränslepumpen med extra sladd från batteriet så den gick igång. Och då gick även motorn igång. Då tänkte jag att det var fel på sladden från reläet till bränslepumpen. Och jag planerade att dra en extra sladd från reläet till pumpen. Men efter att ha fått igång motorn två ggr (med extrasladden inkopplad) så är den nu omöjlig att få igång. Så jag har inga ideer om hur jag ska gå vidare. Är det någon som vet ett slags schema som man kan gå efter? Kolla det, kolla sedan det, o s v. Är det fel på Digiplexen? Styr den funktionen för detta? Kan jag kolla den på något sätt? Kan jag köpa en beg sådan på skroten och hoppas att den inte har samma fel? Finns det någon kabelskarv någonstans som man ska kolla?
    Tacksam för alla tips !

  • #2
    Har du kollat kontaktdonet för styrenheten? Min Uno 75:a tog jag över då förra ägaren ville bli av med den pga samma problem. Efter demontering av styrdonet (under handsfacket på torpedväggen) var stiften alldeles ärgade. Efter rengöring startade bilen.
    Buona fortuna!
    Fiat Tipo Rapido Fiat Punto 60 3D Alfa Romeo 159 -10
    Alfa Romeo 147 2,0 TS

    Comment


    • #3
      Om inte det hjälper: många SX har soppaproblem och blir svårtstartade som varma. Sök på Uno sx och startproblem.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        När jag bytte servot för bromsarna på min Uno så
        vägrade den starta efteråt.
        Nu minns jag inte vad som försvann, tändning eller bränslet...
        Jag hade råkat komma åt en kabel ovanpå växellådan.
        Hade lossnat en kabel i kontaktstycket. Den går till Tdc- givaren
        på remskivan. Du har kanske också givarproblem ?
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment

        Working...
        X