Hej!
Tänkte se vad den samlade expertisen säger om det här. Jag har en Fiat Coupé 16v (den lite udda, med samma motor som Barchetta). Jag drog igång den för första gången på ett bra tag idag efter ett bromsbyte, och upptäckte att när tempen ligger runt 100 grader så börjar det koka i expansionskärlet, samt att det trycks ut ganska mycket kylarvätska. OBS: Vattnet pressas ut mellan gängorna på själva locket, INTE genom ventilen i locket. Bilen ligger utöver det på en jämn temperatur och fläktar och liknande går igång som det ska, men det försvinner lite för mycket vatten på sikt.
Jag funderar på om det kan vara så pass enkelt att locket till expansionskärlet är kass - det skulle i princip förklara både läckaget och att det överhuvudtaget kokar.
Vad tror ni? Kan det vara så enkelt?
Tänkte se vad den samlade expertisen säger om det här. Jag har en Fiat Coupé 16v (den lite udda, med samma motor som Barchetta). Jag drog igång den för första gången på ett bra tag idag efter ett bromsbyte, och upptäckte att när tempen ligger runt 100 grader så börjar det koka i expansionskärlet, samt att det trycks ut ganska mycket kylarvätska. OBS: Vattnet pressas ut mellan gängorna på själva locket, INTE genom ventilen i locket. Bilen ligger utöver det på en jämn temperatur och fläktar och liknande går igång som det ska, men det försvinner lite för mycket vatten på sikt.
Jag funderar på om det kan vara så pass enkelt att locket till expansionskärlet är kass - det skulle i princip förklara både läckaget och att det överhuvudtaget kokar.
Vad tror ni? Kan det vara så enkelt?
Comment