Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupé, kokar i och läcker från expansionskärlet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Coupé, kokar i och läcker från expansionskärlet

    Hej!

    Tänkte se vad den samlade expertisen säger om det här. Jag har en Fiat Coupé 16v (den lite udda, med samma motor som Barchetta). Jag drog igång den för första gången på ett bra tag idag efter ett bromsbyte, och upptäckte att när tempen ligger runt 100 grader så börjar det koka i expansionskärlet, samt att det trycks ut ganska mycket kylarvätska. OBS: Vattnet pressas ut mellan gängorna på själva locket, INTE genom ventilen i locket. Bilen ligger utöver det på en jämn temperatur och fläktar och liknande går igång som det ska, men det försvinner lite för mycket vatten på sikt.

    Jag funderar på om det kan vara så pass enkelt att locket till expansionskärlet är kass - det skulle i princip förklara både läckaget och att det överhuvudtaget kokar.

    Vad tror ni? Kan det vara så enkelt?

  • #2
    De har kort bästföre-datum så börja med locket! Billigt oxå.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per View Post
      De har kort bästföre-datum så börja med locket! Billigt oxå.
      Bra att veta! Ska se om jag kan få tag på ett nytt lock till den.
      Tack så mycket.

      Comment


      • #4
        Har äntligen fått hem ett lock och fått chans att testa, och ett nytt lock löste problemet.
        Billigt och bra

        Comment


        • #5
          Vart köpte du locket?
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            Originally posted by Freddan72 View Post
            Vart köpte du locket?
            Ursäkta sent svar
            Jag köpte det via eBay. Samma som till Barchetta för min del. Ingen aning om det bara gäller för 16v 1.8, eller om det sitter annat kärl i andra modeller.
            Försökte hitta annonsen igen ifall det fanns fler, men verkade vara en engångslisting från den säljaren, men sök på "Coupe radiator expansion cap" så lär du hitta en hel hög. Som referens köpte jag ett lock för £1.99 med en frakt på £4.99 (Dyrare än själva locket, men ändå den billigaste frakten jag hittade)

            Comment

            Working...
            X